5 tips voor het schrijven van een effectieve SEO-tekst7 min read

5 tips voor het schrijven van een effectieve SEO-tekst

Ieder bedrijf met een eigen website heeft weleens van SEO gehoord. Een goede SEO-strategie is belangrijk voor de vindbaarheid in Google. Er zijn tegenwoordig veel manieren om de SEO te verbeteren en het schrijven en publiceren van SEO-teksten is er hier één van. Het schrijven dit soort teksten is dan ook van groot belang voor de gehele SEO-strategie. In dit blog lees je 5 tips voor het schrijven van een effectieve SEO-tekst

SEO-tekst-seo-strategie-made-marketing-webdevelopment

Tip 1: denk eerst aan de bezoeker!

Voordat je gaat denken aan het technische aspect is het eerst belangrijk om te bepalen wat een bezoeker op jouw website wil lezen. Hierbij is het verstandig om jezelf de volgende vragen te stellen:

– Wat is het doel van de tekst?
– Voor welke doelgroep schrijf ik de tekst?
– Wat wil je bij de bezoeker bereiken met de tekst?

Nadat je deze vragen voor jezelf hebt beantwoord is het eenvoudiger om een goede effectieve tekst te schrijven. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat mensen de tekst ook daadwerkelijk lezen en dat men het wellicht ook deelt op andere kanalen.

Tip 2: bepaal zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intypen in Google om iets te vinden. Bij het schrijven van een SEO-tekst houd je rekening met deze woorden en je kiest een specifieke woordgroep waarover jij een tekst gaat schrijven. Het doel hiervan is dat wanneer iemand deze woorden in google typt ze jouw bedrijf te zien krijgen.

Het bepalen van zoekwoorden kan op veel verschillende manieren. De meest eenvoudige manier is om naar Google te gaan, een hoofdterm in te typen en te kijken welke suggesties Google geeft. Als je het iets serieuzer wil aanpakken is het verstandig om gebruik te maken van de Google zoekwoordenplanner. Als je Google aan je Adwords account toevoegt kan je hier gratis gebruik van maken.

Google-apps-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development-dark
Content-marketing-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development-dark

Tip 3: Schrijf een goede en unieke SEO-tekst!

Je hebt de zoekwoorden vastgesteld en nu kan je focus leggen bij het schrijven een goede tekst die ook daadwerkelijk antwoord geeft op de vraag die de bezoeker heeft. Hierbij is het belangrijk om goed na te denken over hoe de persoon die het zoekwoord intypt denkt. Op deze manier kan je de tekst perfect inrichten op hoe jij denkt dat de doelgroep het graag leest. Hiermee zorg je ervoor dat de bezoeker de tekst daadwerkelijk uitleest en hiervoor zal Google je belonen met een hogere plaats in de ranglijst. Verder is het belangrijk dat je een unieke tekst schrijft. Google raakt namelijk in de war van duplicate content.

Tip 4: verwerk je zoekwoorden in de SEO-tekst

Het is belangrijk om de zoekwoorden op strategische plekken in de tekst te verwerken. Op deze manier signaleert Google namelijk dat de tekst over dit onderwerp gaat. Verwerk de zoekwoorden op de volgende plekken:

  1. Ten eerste de titel, bij voorkeur aan het begin van de titel zodat Google direct ziet waar het over gaat. Bij wordpress kan je via de Yoast-SEO plugin een aparte titel instellen voor zoekmachines. Op deze manier lezen de bezoekers een goed leesbare titel en is de titel voor Google geoptimaliseerd.
  2. Inleiding en tussenkoppen
  3. Alt teksten: afbeeldingen in je tekst kan je een alternatieve omschrijving geven. Dit wordt ook wel de alt-tekst genoemd.
  4. Meta-discription: dit is de korte omschrijving van de pagina die Google toont aan de mensen die zoeken op de zoekwoorden. De zoekwoorden hierin verwerken helpt niet voor de SEO maar de mensen die zoeken naar een bepaald antwoord vinden het veelal prettig als de zoekwoorden in deze beschrijving worden vermeld.
  5. Url: verwerk de zoekwoorden direct in de URL zodat de zoekmachines direct weten waar de pagina over gaat.

 

Tip 5: let op de opmaak!

Een goed uiterlijk van de pagina is indirect belangrijk voor de SEO. Het is namelijk zo dat waarschijnlijk veel concurrenten hun teksten ook optimaliseren op het gebied van SEO. Vandaar dat Google naar meer kijkt dan alleen zoekwoorden. Tegenwoordig is het soort content, de laadtijd van de pagina en het aantal linkjes ook van belang voor een goede ranking in de zoekmachines. Een website die mobiel geoptimaliseerd is, een goed uiterlijk heeft en betrouwbaar oogt krijgt hierin veelal de voorkeur. Tot slot worden pagina’s met een mooie opmaak vaker gedeeld op bijvoorbeeld social media en dit is ook goed voor de vindbaarheid.

 

Hulp nodig bij jouw online strategie? Klik dan hier.

Trots op onze klanten

Inholland-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
bux-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
independer-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
de-hypotheker-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
der-kreis-background-transparant-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
global-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
keukenspecialisten-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hcb-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hfc-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
Logo-reales-made-marketing-websites-online-marketing
bolweg-advocaten-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
schous-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
mvm-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
pure-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hbm-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development