Zo breng je jouw doelgroep in kaart!6 min read

Zo breng je jouw doelgroep in kaart!

De juiste doelgroep bepalen is ontzettend belangrijk voor een onderneming. Maar het kan lastig zijn om te bepalen wie precies zit te wachten op jouw product. Misschien focus je je wel op een veel te grote of een te kleine groep mensen. Met deze 5 stappen kan je jouw doelgroep bepalen!

Doelgroep-specificeer-segmenteer-doelgroep-bepalen-mademarketing

Stap 1: specificeer

Bij het bepalen van je doelgroep is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen ‘’Voor wie maak ik mijn producten nou eigenlijk?’’. Stel je verkoopt bureaustoelen. Dan kan je unieke handgemaakte bureaustoelen verkopen aan kleine ondernemers of je kan 100 dezelfde stoelen verkopen aan een groot bedrijf. Hierbij moet je nagaan of je voldoende capaciteit hebt. Een grote valkuil is namelijk dat ondernemers al snel teveel willen en hierdoor gaat het vaak mis. Het is daarom belangrijk om je te specificeren. Dus kies één of een paar kleine specifieke doelgroepen. Dit heeft in het begin de grootste kans van slagen.

 

Stap 2: Segmenteer

Nu je specifiek weet op welke markt je je gaat focussen is de volgende stap het segmenteren van de markt. Dit wordt ook het bepalen van de doelgroep genoemd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: opleiding, geloof, woonplaats, leeftijd etc. Het is hierbij belangrijk dat je goed inzicht krijgt in welke segmenten voor jouw belangrijk zijn. Het ene bedrijf focust zich op carrièretijgers uit de stad Utrecht en het andere op huismussen uit de Randstad. Dit ligt aan de markt waarin jij je bevindt.

Stap 3: klantenanalyse

Nu je een idee hebt over je doelgroep is het verstandig om een klantenanalyse uit te voeren. Op deze manier krijg je meer inzicht in je doelgroep en breng je je klanten goed in kaart. Met een klantenanalyse wil je erachter komen wie jouw potentiële klanten zijn en hoe je ervoor kan zorgen dat je deze klanten weet te bereiken. Noteer onder andere de volgende vragen:

– Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeftes hebben ze?
– Welke kenmerken heeft mijn doelgroep?
– Wat vinden bestaande klanten van mijn product en service en hoe waarderen ze dit?
– Ervaart de klant merkbinding en hoe trouw zijn ze aan het product?

Stap 4: marktonderzoek

Het opstellen van een marketingplan en het doen van een marktonderzoek is erg belangrijk voor het bepalen van je doelgroep. Het marktonderzoek kan zo uitgebreid als je zelf wilt maar het opstellen van een strategie is essentieel. Hierbij wil je je klant echt leren kennen zodat je goed weet waar je op in moet spelen. Aan de hand hiervan kan je de juiste strategie bepalen.

Stap 5: Persona

Na al deze stappen heb je een goed inzicht in je doelgroep. De volgende stap is het visueel maken van je doelgroep aan de hand van een persona. Een persona is een profiel van iemand uit je doelgroep. Denk hierbij aan: de leeftijd, woonplaats, koopgedrag, wensen, behoeftes, problemen, interesses, hobby’s etc. Als je dit mooi uitwerkt in een persona heb je een duidelijke visuele weergave van iemand uit jouw doelgroep. Denk aan deze persoon bij iedere beslissing die je maakt voor jou bedrijf. Het doel is namelijk om de behoefte van jouw doelgroep te vervullen.

Hulp nodig bij jouw online strategie?
Klik dan hier

Doelgroep-mademarketing
zo-breng-je-jouw-doelgroep-in-kaart-MADE-marketing-mademarketing-persona