06 apr Zo voer je een zoekwoorden onderzoek uit!4 min read
Zo voer je een zoekwoorden onderzoek uit!
Bij SEO is het belangrijk om te bepalen waar de doelgroep naar zoekt. Ben je benieuwd hoe je hier achter kunt komen? In dit blog geven wij 3 tips voor een zoekwoorden onderzoek!
Plan een brainstormsessie!
Het is voor het bepalen van de juiste zoekwoorden van belang om in de gedachte van je doelgroep te kruipen. Dit kun je doen door middel van een brainstormsessie. Schrijf nu alle woorden op, waarvan jij denkt dat de doelgroep ze gebruikt om jouw product/dienst te zoeken. Denk niet te moeilijk en voorkom technische termen.
Denk niet te moeilijk!
Na de brainstormsessie heb je een goed beeld van wat voor zoekwoorden eventueel goed kunnen werken. Maar hier stopt het niet. Google geeft namelijk veel informatie over welke zoekwoorden wel en niet werken. Kijk bijvoorbeeld naar de Google suggesties en de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina. Hier kunnen woorden tussenstaan waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. Google geeft de gerelateerde zoekopdrachten op basis van wat soortgelijke zoekers hebben ingetypt in Google. Vandaar dat deze gerelateerde zoekopdrachten zeer relevant zijn.
Gebruik de zoekwoordenplanner van Google!
Nu de zoekwoordenlijst compleet is, kun je gaan kijken naar diepgaandere informatie. Gebruik hiervoor de zoekwoordenplanner van Google. Je hoeft hiervoor enkel een gratis Google Ads account aan te maken. Vervolgens kun je de informatie vinden van een onbeperkt aantal zoekwoorden. Je ziet hier bijvoorbeeld het zoekvolume en de concurrentie van een zoekwoord. Super handig!