14 jan TREND: social commerce stijgt drie keer sneller dan e-commerce!5 min read
Trend: Lokale social commerce stijgt drie keer sneller dan e-commerce!
Naar verwachting gaat social commerce drie keer sneller stijgen dan e-commerce. Social commerce betekent dat de consument de hele winkelbeleving via social media ervaart. Dit is voor organisaties een belangrijke ontwikkeling! Vandaar dat wij in dit blog de stijging verklaren en uitlichten hoe organisaties hierop in kunnen spelen.
Waarom stijgt social-commerce zo hard?
Uit recent onderzoek van Accenture blijkt dat de omzet van social commerce van 434 miljard euro (2021) naar 1 biljoen euro gaat stijgen (2025). Deze stijging komt naar door Gen-Z (jongere generatie) en mensen uit Brazilië, China, India en de Verenigde Staten. De verwachting is dat Gen-Z in 2025, 62% van de social commerce uitgaven teweegbrengt.
Verder zijn er in dit onderzoek consumenten van verschillende leeftijden ondervraagd. Hiervan deed 64% weleens een aankoop op social media🚀. Zij geven aan via social media vaker bij kleine bedrijven te kopen. Toch geeft ook een groot deel (50%) aan bang te zijn voor slechte bescherming van dit soort aankopen.
Social commerce kansen voor ondernemers!
Bij social commerce wordt de behoefte van de consument na inspiratie direct vervuld. Met een paar simpele stappen kan de consument via het social media platform het volledige koopproces voltooien.
Een goed voorbeeld is Instagram Shopping. Hiermee maak je als het ware een webshop op Instagram, waar consumenten eenvoudig producten kunnen bestellen. Het ziet eruit als een normale Instagram Feed, maar zodra je een product op de foto aanklikt, kun je het direct kopen. Gezien de enorme social-commerce stijging is dit voor webshop eigenaren een grote kans.