24 mrt Sinds kort kun je data verzamelen op social media!5 min read
Sinds kort kun je data verzamelen op social media!
Data verzamelen van derde wordt voor marketeers steeds lastiger gemaakt. Het gevolg hiervan is dat je als marketeer data zelf moet verzamelen. Diverse platformen hebben dit door en besloten actie te ondernemen. LinkedIn en Instagram hebben sinds kort de functie om leadformulieren aan je bedrijfsaccounts toe te voegen. Benieuwd naar dit onderwerp? In dit blog staat alles over leadformulieren en hoe je dit kunt toepassen.
Wat is een leadformulier en wat kun je ermee?
Met een leadformulier kun je contactinformatie verzamelen. Op deze manier genereer je nieuwe leads. Deze data is waardevol, omdat je op deze manier jouw klantenbestand uitbreidt. Je kunt deze potentiële klanten nu toevoegen aan de maillijst of persoonlijk benaderen.
In een tijd waar third party cookies niet meer beschikbaar zijn, is het belangrijk om een eigen data base op te bouwen. Dit kan bijvoorbeeld door het verzamelen van data via sociale mediakanalen. LinkedIn en Instagram hebben sinds kort de optie om een leadformulier toe te voegen aan je bedrijfsprofiel. Op deze manier hoef je de bezoeker niet door te verwijzen naar de website, maar kan hij/zij het formulier direct op Instagram of LinkedIn invullen.
Dit zorgt ervoor dat de drempel lager wordt voor je doelgroep om het formulier in te vullen. Voorheen was dit namelijk niet mogelijk en moest je adverteren op sociale media, om vervolgens bezoekers naar je website te verplaatsen. Doordat bezoekers nu direct op sociale media een formulier kunnen invullen, is de verwachting dat door deze update meer mensen het leadformulier gaan invullen.
Hoe verzamel je data?
Het verzamelen van data is uiteraard niet zo simpel als alleen maar een formulier aanmaken. Mensen geven vaak niet zomaar hun gegevens weg, gelukkig zijn hier een aantal methodes voor. Op het moment dat je waarde geeft aan de consument, zijn zij eerder overtuigd om hun data te geven. Geef bijvoorbeeld gratis iets weg. Denk hierbij aan een waardevolle whitepaper of een website analyse, dit kan in verschillende vormen worden gedaan. Het is hierbij belangrijk dat de consument eerst het leadformulier invult, voordat hij/zij de beloning ontvangt.
Hoe zet je een leadformulier in als marketingmiddel?
Je kunt met een leadformulier onder andere e-mailadressen verzamelen. Deze e-mailadressen kun je bijvoorbeeld inzetten voor e-mailmarketing. Op deze manier zorg je ervoor dat een prospect vaker in aanraking kan komen met jouw product of dienst.