Nieuwe versie Google Search Console biedt veel meer data!10 min read

Een nieuwe versie Google search console
biedt veel meer data!

Handige rapporten én veel meer data in de nieuwe Google Search Console!

 

Google geeft voortaan maar liefst 16 maanden aan data weer in Google Search Console. Tot nu toe kon men enkel de data van de laatste 90 dagen bekijken, maar vanaf nu kan er dus tot 1 jaar en 4 maanden terug aan data bekeken worden. Heel handig voor de optimalisatie van je website of webshop dus!

Andere voordelen zijn dat de interface van de webmastertools verbeterd is, waardoor het veel makkelijker in gebruik is. En is het search-platform vanaf nu ook mobiel vriendelijk.

Google kondigde in augustus 2017 de nieuwe versie van Google Search Console aan. Dit was echter een testversie, beschikbaar voor een beperkte groep testgebruikers. Op 8 januari 2018 lanceerde Google officieel de nieuwe versie van Search Console in Amerika. En momenteel wordt de nieuwe versie ook in Nederland uitgerold. Niet iedereen heeft momenteel toegang, maar Google werkt er hard aan dit zo spoedig mogelijk voor elkaar te krijgen.

nieuwe-versie-google-search-console-gelanceerd-made-marketing-data

Wat houdt de nieuwe versie van Google Search Console in?

 

Naast het feit dat de nieuwe interface van Search Console visueel en que gebruikerservaring volledig op de schop is gegaan, is de interface voortaan eveneens op mobiel te gebruiken. Maar los van deze verbeteringen in het gebruik van Google Search Console, zijn er inhoudelijke drie hele handige functies toegevoegd. Deze drie functies werden in de testversie, ook wel bèta-versie, als meest nuttig ervaren en zijn derhalve direct doorgevoerd in de officiele nieuwe Google Search Console.

De drie nieuwe functies in Google Search Console zijn:

1. Indexatierapport

 

Dit nieuwe rapport is een uitbreiding van het huidige Index Status Report. Google Search Console toonde eerder al een aantal gegevens over hoe een website is geïndexeerd. Echter toont dit nieuwe indexatierapport veel meer informatie over de wijze van indexering van de web-pagina’s.

Zo biedt het Indexeringsrapport:

    • Het aantal correct geïndexeerde pagina’s weer,
    • Geeft het informatie over de fout geïndexeerde pagina’s en hoe dit op te lossen is,
    • Geeft het waarschuwingen over de mogelijke indexerings-problemen,
    • Geeft het voorbeeldpagina’s en tips om indexeringsproblemen op te lossen,
    • Kunnen er diverse sitemaps geüpload worden en kan er gefilterd worden op indexeringsfouten per sitemap,
    • Is er een button die je kunt gebruiken om Google te laten controleren of de indexerings-oplossingen gewerkt hebben,
    • Kan er aan de hand van een simpele “deel-knop” het Indexatierapport met personen gedeeld worden.
nieuwe-versie-google-search-console-gelanceerd-made-marketing-indexeringsfouten

2. Onderzoeksrapport

 

Met het nieuwe onderzoeksrapport beschikken website-beheerders over 16 maanden aan website-data, ten opzichte van de 90 dagen in de oude versie van Google Search Console. Hierdoor kunnen trends voor de langere termijn eenvoudiger geanalyseerd worden. Op deze manier is het mogelijk om vergelijkingen op jaarbasis te maken, waardoor de website-date veel meer waarde krijgt voor het optimaliseren van een website.

Het nieuwe onderzoeksrapport voor zoekprestaties bevat tevens meer diepgaande gegevens zoals:

    • Het aantal klikken op een website-pagina,
    • Klikfrequenties van bezoekers,
    • Aantal vertoningen website-pagina,
    • Gemiddelde positie van de website-pagina.
nieuwe-versie-google-search-console-gelanceerd-made-marketing-rapport

3. AMP-rapport

 

Accelerated Mobile Pages (AMP) zijn aangepaste HTML-varianten van mobiele webpagina’s, die zorgen voor een betere en vooral snellere gebruikerservaring. Deze speciale mobiele webpagina’s worden in minder dan een seconde geladen. Hoewel AMP nog geen ranking factor is, zorgen de speciale mobiele pagina’s voor een betere gebruikerservaring. Hierdoor scoren Accelerated Mobile Pages hoger in de mobiele zoekresultaten.

De nieuwe Google Search Console is bedoeld om de website-beheerder te helpen bij het opsporen van problemen met betrekking tot de AMP’s. Het AMP-rapport toont hoe een AMP presteert.

Het AMP-rapport geeft inzicht in:

  • Welke AMP’s fouten hebben,
  • Welke AMP’s niet worden weergeven in de zoekresultaten,
  • Hoe de problemen op de AMP opgelost kunnen worden.

 

Wil je nog meer weten over de nieuwe Google Search Console? Neem dan contact met ons op!
085 – 01 60 232
info@mademarketing.nl

nieuwe-versie-google-search-console-gelanceerd-made-marketing-amp