25 mei Nepreviews zijn binnenkort verleden tijd!5 min read
Nepreviews zijn binnenkort verleden tijd!
Goede reviews wekken vertrouwen op bij de consument. Vandaar dat dit wordt gezien als één van de belangrijkste overtuigingstechnieken. Uiteraard zijn goede reviews daarom essentieel voor organisaties. Vanwege dit grote belang, worden er vaak nepreviews geplaatst. Vanaf 28 mei 2022 is dit verleden tijd!
Nieuwe reviewregels
Vanaf 28 mei 2022 zijn er nieuwe regels voor reviews. Er gelden al regels, maar deze worden als onduidelijk ervaren. Deze veranderingen kunnen gevolgen hebben voor hoe reviews op jouw website worden getoond. Hieronder volgt een overzicht van de nieuwe regels.
Enkel reviews van Klanten
Door de nieuwe regels mag je alleen nog reviews laten zien van consumenten die het product hebben gekocht of gebruikt. Dit betekent dat je niet meer iedere recensie mag accepteren. Er moet worden nagegaan of deze persoon het product daadwerkelijk heeft gekocht of heeft gebruikt. Dit geldt ook voor reviews over jouw organisatie die op een ander reviewplatform staan.
Recensiebeleid
Het is noodzakelijk om te informeren over jouw recensiebeleid. Op de plek waar de reviews staan, moet er worden doorgelinkt naar een pagina, waarop de volgende zaken aan bod komen:
➖ Hoe je gaat controleren of reviews van klanten of gebruikers komen.
➖ Op welke manier de gemiddelde reviewscore wordt berekend.
➖ Hoe de reviews worden gerangschikt.
➖ Je moet aangeven of negatieve reviews worden weggelaten.
🌍 Aanbeveling Europese commissie
Welke maatregelen een organisatie moet ondernemen, hangen af van de grootte van de organisatie. Een eenmanszaak hoeft minder te ondernemen dan een grote organisatie. De Europese commissie stelt verschillende maatregelen voor:
➖ Er moet een boekingsnummer worden opgegeven.
➖ Voordat er een review kan worden geplaatst, is registratie verplicht.
➖ Via e-mailadres of IP-adres controleren of iemand een klant is.
➖ Frauduleuze activiteiten automatisch opsporen.
➖ Via een klachtenregeling valse reviews laten verwijderen.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is de toezichthouder voor deze regels. De ACM kan een boete opleggen. Het doel van deze nieuwe regels is dat er meer duidelijkheid komt voor organisaties en dat consumenten niet meer worden bedrogen door nepreviews.
Benieuwd hoe we jou online verder kunnen helpen? Klik dan hier!