19 aug Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de toekomst!5 min read
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de toekomst!
Uit onderzoek blijkt dat het maken van een maatschappelijke impact steeds belangrijker wordt voor organisaties. Dit komt doordat consumenten over het algemeen waarde hechten aan bedrijven die Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Je verkleint dus niet alleen je footprint, maar je verbetert direct je imago.
Benieuwd naar de voordelen van MVO? Lees dan dit blog! 💪
✅ Goed voor het imago
Steeds meer consumenten hechten waarde aan bedrijven die inspelen op een maatschappelijk probleem. Uit een onderzoek van ‘Dossier Duurzaam 2019 van b open’ blijkt dat 75% van de consumenten (groene) bedrijven sympathieker vindt. Kortom, MVO geeft het imago van je onderneming een boost!
✅ Het werkt (vaak) kostenbesparend
Een onderdeel van duurzaam ondernemen is bewust omgaan met energie. Hierbij kun je denken aan de installatie van zonnepanelen of het aanschaffen van ledlampen. Deze groene investeringen zijn op de korte termijn een kostenpost, maar verdienen zich op de lange termijn terug.
Verder betekent duurzaam ondernemen ook een duurzaam personeelsbeleid. Dit houdt in dat je een omgeving creëert, waarbij je het personeel verrijkt in plaats van uitput. In personeelstermen: ontwikkelen, opleiden en managen zodat het talent naar boven komt. Een duurzaam personeelsbeleid leidt tot minder ziekteverzuim en dit werkt kostenbesparend. Volgens het TNO kost het een bedrijf gemiddeld €230 per dag als iemand ziek is.
✅ Klaar voor de toekomst
In 2030 moet de CO2-uitstoot met 50% zijn gedaald en in 2050 met 95%. Hierdoor is het te verwachten dat er een duurzaamheidsbeleid komt met nieuwe regels en wetgevingen. Door nu al milieuvriendelijke keuzes te maken, ben je voorbereid op de toekomst. Verder kun je op deze manier investeringen over een langere tijd afbetalen.
✅ Prijsverhoging
In 2020 lette al meer dan de helft van de consumenten bij een aankoop op duurzaamheid en deze trend zet alleen maar door. Ongeveer 40% geeft aan bereid te zijn om meer te willen betalen voor duurzame producten. Vandaar dat organisaties ervoor kunnen kiezen om hun prijzen te verhogen, zodra ze maatschappelijk verantwoord ondernemen.
✅ MVO van MADE
Wij zijn ons bewust van klimaatverandering. Vandaar dat wij onze CO2-uitstoot (bijna) volledig compenseren. Dit doen wij via een partnerschap met Trees for All, waarbij we werken via het 1-2-Tree programma. Bij dit programma worden er net zoveel bomen in Nederland als in het oerwoud in Costa Rica geplant. Op deze manier is het effect twee keer zo groot en wordt de CO2-opname versterkt! 🌳
De CO2-uitstoot van jouw organisatie compenseren? Je kunt eenvoudig partner worden van Trees for All. -> https://treesforall.nl/word-bedrijfspartner/co2-partner/