07 jul Is TikTok interessant voor bedrijven?8 min read
Is TikTok interessant voor bedrijven?
Het social media platform genaamd TikTok is het snelst groeiende social media platform van dit moment. Met ruim 500 miljoen gebruikers lijkt het een heel interessant platform voor online marketing. Maar is dit eigenlijk wel het geval? In dit blog lees je of het verstandig is om TikTok te gebruiken voor jou online marketing.
Wat is TikTok?
TikTok is een social media platform waarop zich voornamelijk jongeren tussen de 10 en 19 jaar bevinden. Het is een platform waarop filmpjes tussen de 15 en 60 secondes worden geplaatst. De filmpjes zijn vaak grappig en creatief. Alles staat in het teken van creativiteit en talent. Daarnaast zie je steeds meer YouTubers en artiesten op TikTok. Engagement is op geen enkel ander platform zo belangrijk als op TikToK. Daarom is het plaatsen van content die mensen liken, waarop mensen reageren en die mensen doorsturen ontzettend belangrijk. Op deze manier zullen de meeste mensen jouw video zien. Je hebt hier niet veel volgers voor nodig en wanneer je video goed ontvangen wordt zal je dit ook terug zien in het aantal weergaven.
Vormen van adverteren op TikTok
Momenteel is adverteren via TikTok in Nederland nog niet optimaal. Het adverteren zoals op Facebook of op Instagram zit er momenteel nog niet in maar gaat wel komen. Maar wat voor advertentiemogelijkheden komen er dan?
- In feed Video Ads
Dit is een advertentie die bij de Tik Tok gebruiker in de newsfeed komt.
- Brand Takeover
Het advertentie format Brand Takeover gaat een stukje verder dan de infeed video Ads. Hierbij wordt namelijk het hele scherm van de tiktok gebruiker gevuld met advertentie waardoor het de volle aandacht krijgt.
- TikTok filter
Dit is een hele creatieve manier van adverteren want hiermee creëer je jouw eigen filter voor je bedrijf. De meest ideale uitkomst is natuurlijk dat zoveel mogelijk TikTokkers dit filter gaan gebruiken zodat veel mensen in aanraking komen met jouw merk.
Wat kan er nu al?
- Schakel een influencer in!
Op TikTok zijn veel influencers en omdat TikTok vrij nieuw is kan je voor relatief weinig geld, een influencer inschakelen om jouw product/dienst te promoten.
- Maak zelf goede originele content en verwerk hier je product/merk in.
Wanneer je dit goed doet kan je op een vrij eenvoudige manier veel mensen bereiken die in aanraking komen met jouw product of merk.
- Verzin een hashtag challenge met betrekking tot je merk.
Bedenk een challenge met een product dat je aanbiedt of met iets wat relateert aan jouw bedrijf. Verzin een hashtag en laat andere deze hashtag gebruiken zodat de challenge een hype wordt.
Is TikTok voor bedrijven interessant?
Deze vraag is moeilijk te beantwoorden. Het ligt namelijk heel erg aan de doelgroep en aan het soort merk dat het bedrijf heeft. Hier volgen een aantal voor- en nadelen van TikTok voor bedrijven zodat je zelf kan bepalen of het voor uw bedrijf interessant is.
Voordelen:
-
- Op TikTok is het makkelijker om viraal te gaan zonder veel volgers dan op Instagram of op Youtube. Dit doe je door het plaatsen van content die mensen liken etc.
- Voor bedrijven die een jonge doelgroep hebben is dit het ideale platform om deze te bereiken.
- Wanneer je als bedrijf zin hebt in een creatieve uitdaging dan bent je bij TikTok aan het juiste adres. Door het plaatsen van creatieve content spring je erboven uit. Op deze manier kan je het imago van je bedrijf goed overbrengen.
- Door het regelmatig plaatsen van goede content zal de naamsbekendheid van je bedrijf sterk toenemen. Wanneer je posts veel likes en reacties krijgen zullen de video’s vaker bekeken worden. Dit zorgt ervoor dat als je in deze video’s je merk verwerkt, de naamsbekendheid vergroot.
Nadelen
- Momenteel bevindt zich een vrij beperkte doelgroep op TikTok (10 tot 19 jaar).
Kan een voordeel zijn maar ook zeker een nadeel omdat dit niet de doelgroep is van ieder bedrijf. - Nog niet alle advertentiemogelijkheden kunnen worden toegepast op TikTok.
- Je kan op je account geen link zetten naar je website, alleen naar je Instagram account. Dit zorgt ervoor dat mensen veel minder snel een aankoop doen omdat er een extra handelingen moet worden verricht.
Benieuwd naar wat voor online strategie voor u het beste werkt?
Klik dan hier