08 sep Google update uitgesteld! Meer tijd om je voor te bereiden op mobiel-eerst indexeren6 min read
Google update uitgesteld! Meer tijd om je voor te bereiden op mobiel-eerst indexeren
Vlak voor de Covid-19 pandemie heeft Google bekend gemaakt dat er in september een update zou komen waarbij ze mobiel-eerst zullen gaan indexeren. Dit betekent dat de zoekmachine je website gaat bekijken alsof ze op een mobiele telefoon zitten. De mobiele versie van je website wordt dus leidend. Toch heeft Google dit uitgesteld wegens de onzekere tijd waarin we leven. Dit zorgt ervoor zorgt dat organisaties meer tijd hebben om zich voor te bereiden op de update.
Waarom de update mobiel-eerst-indexeren?
Mobiel-eerst indexeren is een update waar Google al vier jaar mee bezig is. De update wordt binnenkort gelanceerd en het is dus belangrijk dat je jouw website hiervoor gereed maakt. Het mobiele internetgebruik is in de afgelopen jaren enorm gestegen. De afgelopen vier jaar worden er meer zoekopdrachten via mobiel gedaan dan via desktop. Toch evalueert Google de afgelopen vier jaar nog steeds websites door te kijken naar de desktop versie. Dit zal worden opgelost door de nieuwe update ‘’mobiel-eerst-indexeren’’.
Het eerste waar Google na de update naar zal gaan kijken is de inhoud, de structuur van de data en de links van de mobiele website. Op basis hiervan zal Google met een rankschikking komen in de zoekresultaten. Het is dus belangrijk om te kijken naar hoe je deze zaken geschikt maakt voor mobiel-eerst indexeren.
Hoe kan je jouw website het best voorbereiden op deze update?
Ten eerste, kijk of je alleen jouw desktop versie van je website hebt geverifieerd. Wanneer dit zo is, moet je de mobiele versie ook toevoegen en verifiëren. Als je kijkt naar de URL inspectie in de search console dan kun je controleren wanneer je website voor het laatst is geïndexeerd.
Heb je een dynamische weergave of een responsive site? Dan hoef je niks te doen. Let hierbij wel op of de primaire en structurele inhoud hetzelfde is op desktop en mobile. Wanneer dit wel van elkaar verschilt, let dan hierop!
Ten eerste, gebruik de robot.txt-tester van Google. Kijk hiermee of het robot.txt bestand de toegang tot een bepaalde URL tegenhoudt voor de crawlers van Google. Zorg er ook voor dat de structured data van mobiel en desktop allebei geopend zijn en test de gelijkwaardigheid door de URL’s in de structured data tool van Google te zetten.
Vragen of ideeën?
Klik dan hier