24 feb Google Analytics gaat op de schop!5 min read
Google Analytics gaat op de schop!
De techwereld verandert continu en zo ook de regelgeving hieromheen. De huidige versie van Google Analytics (Google Analytics Universal), is in Europa niet meer toegestaan vanaf 1 juli 2023. De belangrijkste reden hiervoor is dat Google Analytics Universal persoonsgegevens doorgeeft aan Amerika. Dit is vanaf de zomer van 2023 verboden in Europa. De vervanger voor Google Analytics Universal in Europa is Google Analytics 4. In dit blog staat uitgelegd wat dit voor website-eigenaren betekent en welke acties ondernomen moeten worden.
Wat betekent dit voor jouw website/webshop?
Het is belangrijk om als website-eigenaar zo snel mogelijk je gegevens te verzamelen in de vernieuwde Google Analytics versie. Op deze manier ben je vanaf 1 juli 2023 alvast voorzien van data en kun je direct met de nieuwe Analytics aan de slag. Google Analytics Universal verdwijnt niet, dus oude gegevens zijn nog in te zien, maar er wordt geen nieuwe data bijgehouden vanaf juli.
De essentie van Google Analytics 4 is vergelijkbaar met die van Universal, namelijk het meten van de gebruikers op je website. Toch zijn er een aantal grote veranderingen. De grootste verandering is de manier van meten. Voorheen werd er vooral gekeken naar de kwaliteit per sessie. Binnen Google Analytics Universal waren het bouncepercentage, pagina’s per sessie en gemiddelde sessieduur belangrijke factoren om te bepalen of verkeer kwalitatief goed was.
In de vernieuwde versie van Google Analytics gaan deze variabelen op de schop. Hiervoor komt de meting van engagement in de plaats. Deze manier van meten komt meer overeen met hoe er op sociale media wordt gemeten. De engagement rate wordt op een vergelijkbare manier gemeten als het bouncepercentage. Op het moment dat een bezoeker op je website naar een volgende pagina klikt, wordt dit gezien als een engaged sessie. Het grote verschil tussen het bouncepercentage en engagement rate is dat je het bouncepercentage over het algemeen laag wilt houden. Terwijl een hogere engagement rate juist wenselijk is.
Acties die je als website-eigenaar moet ondernemen!
Om ervoor te zorgen dat je als website-eigenaar genoeg weet over Google Analytics 4, biedt Google een cursus aan. In deze cursus word je meegenomen in de veranderingen. Hierbij is het belangrijk om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property aan je Google Analytics account te koppelen. Deze kan naast de huidige Universal property draaien, het is dus niet nodig om de Universal property te verwijderen. Door de Google Analytics 4 property alvast te koppelen en zo snel mogelijk data te verzamelen, kun je ook snel aan de slag met het verkennen van de vernieuwde versie van Google Analytics.
Het begrijpen en instellen van Google Analytics 4 is vrij ingewikkeld. Wij helpen je daarom graag.