02 sep Dit is waarom bedrijven Micro Influencers moeten inschakelen!6 min read
Dit is waarom bedrijven micro Influencers moeten inschakelen!
Het engagement van micro Influencers is vaak erg hoog. Dit maakt het een krachtig marketingmiddel en steeds meer bedrijven gaan dit inzien. Maar wat is micro influencer marketing, hoeveel kost het en waarom zou het onderdeel moeten zijn van je social mediastrategie? Dat lees je in dit blog!
Wat zijn micro influencers❓
Je bent een micro influencer zodra je tussen de 10.000 en 100.000 volgers hebt. In tegenstelling tot macro- en mega influencers, komen micro influencers vaak benaderbaar en herkenbaarder over. Een micro influencer heeft dus niet een hele grote aanhang, maar de volgers vormen (vaak) wel een hechte en toegewijde gemeenschap. Dit betekent dat deze groep de influencer vertrouwt en daardoor sneller productaanbevelingen aanneemt.
Wat kost een micro influencer? 💴
De prijzen die je betaalt voor een micro influencer staan niet vast. De prijs hangt namelijk af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld: Engagement rate, de lengte van de samenwerking en het soort content waar je naar op zoek bent (Story’s, feedposts, reels etc.).
Toch is er voor ondernemers houvast in de vorm van een berekening. Veel ondernemers houden namelijk de one cent per follower regel aan. Dit staat gelijk aan $100 per 10.000 volgers.
Houd hierbij wel rekening met de volgende aspecten:
- Hoe hoger het engagement, hoe duurder de influencer is.
- Tijd is geld dus hoe meer tijd er in de creatie van de content zit, hoe duurder de influencer is.
- De prijs wordt ook beïnvloed door de lengte van de campagne en de hoeveelheid posts die geplaatst zullen worden.
De voordelen van werken met micro influencers 📈
✅ Micro influencers zijn over het algemeen kostenefficiënt.
Veel bedrijven hebben niet het budget om macro- en mega influencers te betalen. Voor deze groep bieden micro influencers de perfecte oplossing. Heb je wel een groter budget? Zelfs dan is het verstandiger om dit budget te verspreiden onder meerdere micro influencers. Het is namelijk zo dat de volgers vaak een hechtere band hebben met de micro influencers. Dit resulteert in meer vertrouwen en een hoger conversieratio
✅ Met een micro influencer kun je (vaak) een bepaalde niche aanspreken.
Een groot deel van de micro influencers richt zich op een bepaalde niche. Dit betekent dat ze zich focussen op een bepaalde groep mensen. Bijvoorbeeld de beauty niche. Op deze manier is zo’n influencer voor een beauty gerelateerd bedrijf zeer interessant. Je spreekt hiermee direct de juiste doelgroep aan.
✅ Het engagement is (meestal) hoog.
Over het algemeen hebben micro influencers een hoger engagement dan macro- en mega influencers. Zo is de engagement rate van een micro influencer gemiddeld 2%.
Vergeleken met de engagement rate van macro- en mega influencers is dit erg hoog. Die schommelt namelijk tussen de 0.8% en 1.3%. (Engagement rate = likes+comments+shares/ aantal volgers * 100) 🧮
Benieuwd hoe we jou online verder kunnen helpen? Neem dan contact met ons op.