23 jun Dit is hoe jij jouw Instagram bedrijfsaccount kunt optimaliseren!6 min read
Dit is hoe jij jouw Instagram bedrijfsaccount kunt optimaliseren!
Veel bedrijven hebben tegenwoordig een Instagram account. Sommige ondernemingen hebben hierbij als doel om hun bereik te vergroten, terwijl anderen hun account misschien eerder gebruiken om een betere connectie met hun volgers te krijgen. Als bedrijf is het belangrijk dat je Instagram account er verzorgd en professioneel uitziet, ongeacht jouw doel. Daarom hebben wij in dit blog een aantal tips op een rijtje gezet om jouw Instagram account te optimaliseren.
De juiste gebruikersnaam is cruciaal!
Maak van je gebruikersnaam (@) je werkelijke bedrijfsnaam. Hierdoor ben je goed vindbaar en is de kans dat je snel wordt gevonden groter. Wanneer jouw bedrijfsnaam al bezet is, kun je jouw dienst, product, branche of landcode aan je bedrijfsnaam toevoegen. Neem ons als voorbeeld. Onze bedrijfsnaam is MADE Marketing, maar @mademarketing is al bezet. Hier hebben wij @mademarketing.nl van gemaakt. Let er wel op dat er een limiet van 30 tekens zit op een gebruikersnaam.
Kies een passende profielfoto!
Jouw profielfoto is één van de eerste punten waarop volgers jouw account herkennen in hun tijdlijn. Het is dus belangrijk dat je profielfoto niet te druk is, maar wel herkenbaar voor jouw merk. Veel grote bedrijven kiezen er daarom voor om alleen hun logo elementen te gebruiken voor hun profielfoto. Apple en Tesla zijn hier het perfecte voorbeeld van. Ondanks dat hun merknaam niet op hun profielfoto staat is het wel meteen duidelijk om welk bedrijf het gaat. Ralph Lauren en Dunkin Donuts hebben wel hun volledige merknaam op hun profielfoto staan. Maar onthoud: Keep. It. Super. Simple.
Wat is de beste Instagram naam?
De naam van jouw Instagram profiel staat direct onder je profielfoto. Veel grote bedrijven hebben hier alleen hun merknaam staan. Bij deze grote bedrijven is het product of de dienst die ze verkopen bij iedereen al bekend. Bij startende en kleinere bedrijven is dit natuurlijk niet het geval. Daarom raden wij je aan om te beginnen met een merknaam en om vervolgens jouw product of dienst ook te specificeren. Het is zelfs mogelijk om een merkboodschap hierin te verwerken (zoals duurzaamheid). In ons geval zouden wij hier dus neer kunnen zetten: MADE Marketing | Online marketing & webdevelopment. Let hierbij wel op dat je naam maximaal 64 tekens mag bevatten.
De beste manier voor een Instagram-biografie-indeling!
Als jij een slogan hebt, dan is de eerste regel van jouw bio dé plek om die slogan neer te zetten! Verder kun jij in je biografie jouw producten en/of diensten omschrijven. Het werkt hierbij goed om een emoji te gebruiken als jij bijvoorbeeld diensten gaat opsommen.
Daarnaast is het belangrijk om je bereikbaar op te stellen. Zo is het mogelijk om een adres, e-mail, telefoonnummer én URL toe te voegen aan je bio. Op die manier weten mensen hoe en waar ze jou kunnen bereiken óf hoe snel ze naar jouw website kunnen komen. Wil jij meerdere URL’s toevoegen? Dan is het gebruiken van een link in bio de beste oplossing!
Hoe werken de Instagram hoogtepunten?
Sinds 2017 heeft Instagram het mogelijk gemaakt om jouw stories ook langer dan 24 uur zichtbaar te maken. Door middel van hoogtepunten kun jij jouw stories opslaan in een map die op jouw profiel te zien is. Het is niet de bedoeling om al je stories in de hoogtepunten te zetten. Het is interessanter om alleen de belangrijkste dingen uit te lichten. Veel bedrijven hebben vaak een hoogtepunt over hun team en over hun diensten. Hierin kun je nét wat meer toelichting geven dan in jouw biografie.