02 dec 5 belangrijke website analyse tools6 min read
5 belangrijke website analyse tools
Bijna iedereen met een eigen website is geïnteresseerd in hoeveel bezoekers de website heeft en wat deze mensen dan precies op de pagina’s doen. Via website analyse tools krijg je een goed overzicht van wat er allemaal goed gaat en wat er beter kan. Door dit te verbeteren krijg je meer bezoekers wordt de conversie verhoogd. In dit blog behandelen we 5 website analyse tools om mee te beginnen.
Tool 1: Google Analytics
We beginnen met eigenlijk de belangrijkste tool en dat is Google Analytics. Een ontzettend geavanceerd programma waar je heel veel informatie uit kan halen over je website. Bij Google Analytics staan de statistieken van de website bezoekers centraal. Je kan in Google Analytics bijvoorbeeld duidelijk zien hoeveel bezoekers je hebt gehad in een bepaalde periode. Maar dit is nog lang niet alles. Benieuwd naar alle mogelijkheden van Google Analytics? Stay tuned want volgende week donderdag komt er een uitgebreid blog over Google Analytics online!
Tool 2: Optimizely
Optimizely is een tool om A/B testen mee uit te voeren. Dit houdt in dat als je bijvoorbeeld 2 versies van je webpagina hebt, je kan testen welke beter werkt. Je kan deze A/B test zonder al te veel kennis over HTML toepassen door Optimizely te gebruiken. Het programma is als basisversie gratis maar voor extra functies zal je een abonnement af moeten sluiten. Verder is het erg handig als je een WordPress website hebt omdat je dan Optimizely plug-ins hebt waardoor je binnen no time een A/B
Tool 3: Userreport
Hou je van kleur? Dan is userreport iets voor jou. Het geeft de informatie van Google Analytics op een kleurrijke overzichtelijke manier weer. Userreport maakt overzichten van het gedrag van de website bezoekers en de tevredenheid. Userreport houdt rekening met verschillende functionaliteiten en brengt deze informatie bij elkaar. Hierdoor is Userreport in staat om een eindoordeel te geven aan je website tussen de 1 en 5. Het programma is gratis te gebruiken.
Tool 4: Hotjar
Wil je zien hoe jouw website bezoekers de pagina’s gebruiken. Met Hotjar zie je geen aantallen in grafieken. De tool geeft een grafische weergave van jouw pagina’s doormiddel van warmtekleuren. Deze warmtekleuren laten zien waar de gebruikers het meeste klikken. Deze grafische weergaven worden ook wel heatmaps genoemd. Maar dit is niet het enige wat Hotjar kan. De tool bestaat namelijk uit functionaliteiten waarmee je het klikgedrag kan observeren. Ook van dit programma heb je een gratis versie. Erg handig voor als je het even wil uittesten.
Tool 5: SEO analyse tools
Is jouw doel meer website bezoekers genereren? Dan moet je goed kijken naar SEO analyse tools. Op deze manier krijg je snel overzicht in hoe je website ervoor staat en wat er wellicht beter zou kunnen. Enkele voorbeelden zijn:
Google Pagespeed insights:
Via deze tool kan je zien hoe snel je website laad. Veel mensen haken namelijk af bij een langzaam ladende website en daarom is het belangrijk om dit in de gaten te houden. Verder zal deze tool je ook tips geven over hoe je de pagina sneller kan maken. Deze tool is gratis te gebruiken.
Siteliner:
Met de tool Siteliner weet je direct of alles nog klopt op je website. Hij geeft aan of er links op de pagina staan die niet meer werken, of er dubbele teksten staan op de website en of er doorverwijzingen staan die niet kloppen. Daarnaast laat Siteliner duidelijk zien wat je allemaal kan verbeteren. Kijk hier goed naar want zoekmachines vinden het erg belangrijk dat je website helemaal klopt.
Tot slot zijn er heel veel tools waarbij je een soort van gecoacht wordt in je SEO. Voorbeelden hiervan zijn: Rankingcoach en Semrush! Dit zijn erg uitgebreide programma’s waarmee je veel kan doen.
Hulp nodig bij jouw online strategie?
Klik dan hier