Communiceer in begrijpelijke taal5 min read

Communiceer in begrijpelijke taal
Dit is waarom

Jip-en-Janneketaal in de communicatie

Of je het nu over marketing, budgetteren, webdesign, coderen of zelfs je logo ontwikkelen hebt… Wanneer jij in professionele vaktaal tegen je klant praat, zal hij je hoogstwaarschijnlijk met grote ogen aankijken en schaapachtig knikken. Specialisten kunnen vaak in hun enthousiasme over het vak in de moeilijkste woorden de meest geweldige ideeën uitdrukken, maar de kans is groot dat je klant er geen woord van begrijpt.

Iedereen heeft de neiging om met moeilijke woorden te strooien. Niet alleen in professionele vakgebieden, ook in het echte leven komt het vaker voor dan je denkt. Oudere dames kwebbelen over hun frivolité, je zwager schept op over zijn geweldig hoge nieuwe functie en tijdens de straatbarbecue gooit de buurman wat dure woorden op tafel. Maar waarom? Waarom kiezen mensen voor die deftige praatjes?

google-oprichters-sergey-brin-en-larry-page-made-marketing-1024x1024.jpg

Waarom je in begrijpelijke taal wilt communiceren

Natuurlijk laat je met vaktermen zien dat je verstand hebt van zaken. Je komt professioneel en hoogopgeleid over. Dit is alleen heel erg lastig voor de klanten. Zij zijn niet thuis in het vakgebied en hebben dus waarschijnlijk geen flauw idee waar je het over hebt.

Stel je voor: een klant wil een nieuwe website. Jij komt met een geweldig plan, maar je legt uit op welke manieren je de website gaat coderen. Als de klant iets van coderen af zou weten, had ‘ie waarschijnlijk zelf een website gebouwd. Veel mensen zijn er toch bang voor om uitleg te vragen, waardoor ze sneller maar gewoon accepteren wat je zegt. Makkelijk klanten binnenslepen, zou je zeggen. Je sluit dan echter niet aan bij de taal van de klant. Het zou toch veel mooier zijn als de klant mee kan praten over zijn eigen vraag, ook eigen inbreng kan geven en het gevoel heeft dat er echt naar hem wordt geluisterd?

Kijk eens naar je eigen website. Met regelmaat komen er sites voorbij vol met vaktaal, moeilijke woorden en ellenlange zinnen. Je komt professioneel over, dat hebben we nu wel geconcludeerd. Je site wordt alleen véél laagdrempeliger als je alles begrijpelijk houdt. Ik zeg niet dat je nergens meer met vaktermen moet strooien, maar denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Jip-en-Janneketaal. Lekker makkelijk en duidelijk, zonder poespas. Als een leek zou je het moeten begrijpen. Laat je site bijvoorbeeld beoordelen door een familielid, vriend of buurman. Zij hebben (hoogstwaarschijnlijk) niet zoveel kennis als jij over jouw vakgebied. Wanneer zij alles begrijpen, is je site geslaagd voor de test!