06 mei 9 tips voor jouw TikTok campagne!6 min read
9 tips voor jouw TikTok campagne
Het gebruikersaantal van TikTok blijft groeien. De app is populair onder jongeren en ook volwassenen gaan TikTok gebruiken. Hierdoor biedt het kansen voor marketing. Maar hoe kun je TikTok het beste inzetten voor jouw marketingcampagne? In dit blog staan 9 tips!
Tip 1: Target de juiste doelgroep!
TikTok is populair bij jonge gebruikers. Echter gebruiken ook volwassenen TikTok. Bedenk welke groep je wil aanspreken met je campagne en sluit TikTok niet uit voor het targeten van volwassenen.
Tip 2: Maak het persoonlijk!
TikTok is het platform waarbij je op een laagdrempelige manier in contact kunt komen met je doelgroep. Laat zien wie je bent en zorg voor een sterke verbinding doormiddel van persoonlijke content. Maak bijvoorbeeld een video waarbij je laat zien hoe het er achter de schermen aan toegaat bij jouw bedrijf.
Tip 3: Zorg voor engagement!
Engagement op TikTok is 8%. Dit is een stuk hoger dan bij Instagram. Hier is engagement namelijk 1,6%. Het is daarom voor bedrijven verstandig om te reageren op comments onder TikTok-video’s. Daarnaast kun je in de caption engagement stimuleren aan de hand van een vraag.
Tip 4: Gebruik de juiste muziek!
Op TikTok is muziek heel belangrijk. Iedere week is er een viraal hitje op TikTok waar gebruikers een dansje/handeling bij verzinnen. Hier kun je op inspelen. Verder kun je ook samenwerken met een DJ of producer, zodat je originele muziek kunt toevoegen aan je video’s.
Tip 5: Gebruik hashtags!
Het kiezen van de juiste hashtags is van groot belang. Het helpt je bij het onderzoeken van je concurrenten, zorgt ervoor dat je content meer gezien wordt en je krijgt er meer volgers door. Kijk bijvoorbeeld naar video’s van concurrenten die viraal zijn gegaan om te bepalen welke hashtags goed werken. Verkoop je een beautyproduct? Maak dan onder andere gebruik van de hashtags: #beautyhacks, #beautyroutine en #beautytips
Tip 6: Vertel een verhaal!
Zorg dat je in maximaal 60 seconden een compleet verhaal vertelt. Bij TikTok video’s is het belangrijk om in korte tijd te zorgen voor een opening, middenstuk en een slot. Denk bijvoorbeeld aan een TikTok om een beautyproduct te promoten. Laat de persoon eerst zien zonder make-up. Dan een kort fragment dat je de make-up aanbrengt. Sluit de video af met de reactie van de desbetreffende persoon die het eindresultaat te zien krijgt.
Tip 7: Zoek contact met influencers!
Er zijn veel influencers die gebruikmaken van TikTok. Zij hebben een enorm bereik. Om je campagne een boost te geven kun je samenwerken met influencers. Neem bijvoorbeeld het bedrijf Candyman. Zij lanceerde een campagne genaamd ‘de #candymanchallenge’. Je moest hierbij op een creatieve manier een snoepje aan iemand anders geven op 1,5 meter afstand. Om dit te promoten schakelde het bedrijf verschillende influencers in, waaronder Melanie Latooy en Enzo Frieser.
Tip 8: Doe mee met trends!
TikTok staat bekend om de virale filmpjes, die alle gebruikers nadoen. Zie je een trend die past bij jouw bedrijf? Doe mee aan de trend. Op deze manier kun je gratis en op een positieve manier de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten. Een mooi voorbeeld is het bedrijf Subway. Het is een trend dat medewerkers het filmen als ze bepaalde sandwiches klaarmaken. Subway merkte dit en speelde hierop in door ook dit soort video’s te maken.
Tip 9: Maak gebruik van TikTok advertenties!
Tot slot geeft het platform je ook de mogelijkheid om te adverteren. Op deze manier zien meer mensen jouw content. Zorg er hierbij voor dat de advertentie lijkt op een normale TikTok video. Zo zorg je ervoor dat zo min mogelijk mensen het filmpje als advertentie ervaren. Hierdoor scrollen minder mensen door.
Benieuwd hoe we jou online verder kunnen helpen? Klik dan hier.