24 aug 5 tips voor meer sales6 min read
5 tips voor meer sales
Voor ondernemers is het aantal sales van groot belang. Dit is tenslotte vaak het hoofddoel. Toch is sales voor veel mensen een van de moeilijkste aspecten van het ondernemen. Een geslaagde verkoop is namelijk afhankelijk van een hele hoop factoren. In dit blog staan 5 tips voor meer sales!
Tip 1: focus en zorg voor structuur!
Wanneer je als verkoper alles goed op orde hebt zal de klant dit merken. Het oogt professioneel en geeft een goede indruk. De klant zal het merken wanneer je je grondig hebt verdiept in de klant en dit zal resulteren in meer vertrouwen.
Tip 2: verkoop aan mensen
Iets wat je je als verkoper moet beseffen is dat je geen producten verkoopt aan een organisatie maar aan een persoon van vlees en bloed. Achter iedere organisatie zit namelijk een persoon! Hierbij moet je goed rekening houden met wat voor persoon je te maken hebt. Iedereen is uniek en vraagt om een andere aanpak. Door de komst van social media tools en customer relationship management is het nu zeer eenvoudig om een goed beeld te krijgen van de klant!
Tip 3: luisteren is de key!
Zelfverzekerdheid en overtuigingskracht is niet meer het enige dat je nodig hebt om een goede verkoper te zijn. Het draait steeds meer om luisteren! Zorg ervoor dat je altijd weet welke vragen je op welk moment moet stellen. Stel open vragen en laat de klant aan het woord. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle verkopers maar 20% van de tijd praten en 80% van de tijd luisteren. Controleer tijdens het verkoopproces of je alles nog goed begrijpt door controle vragen te stellen. Dit voorkomt misverstanden
Tip 4: speel in op emotie
Uit onderzoek blijkt dat 83% van alle aankopen gedaan wordt vanuit een emotie! Dit toont aan dat verstandige beslissingen niet altijd de beste zijn. Hierbij gaat het om emoties zoals: trots, ego, gezondheid, veiligheid, status en ambitie. Allemaal emoties waarop je kunt inspelen. Als je je hiervan bewust bent kan je dit meenemen in ieder verkoopgesprek!
Tip 5: verkoop een oplossing
Zoals eerder vermeld is zelfverzekerdheid en overtuigingskracht niet meer het enige wat je nodig hebt om een goede verkoper te zijn maar het is nog steeds een belangrijke factor! Hierbij is het verstandig om goed onderzoek te doen naar je klant en in te spelen op zijn/haar wensen. Probeer te de wens en de voordelen die jouw product biedt te koppelen. Op deze manier kan je de klant overtuigen van jouw product door het bieden van een oplossing
Vragen of ideeën?
Klik dan hier