30 jun 5 tips voor ijzersterke storytelling7 min read
5 tips voor ijzersterke storytelling
Storytelling is een sterk middel om een boodschap over te brengen. Maar wat is storytelling en wat voor storytelling technieken werken er het beste. In dit blog staan 5 tips om van jouw storytelling een succes te maken!
Wat is storytelling?
Storytelling is het vertellen van verhalen aan een bepaalde doelgroep. Hierbij kan je je doelgroep statistieken en feiten vertellen, of je neemt ze mee op avontuur. Het is belangrijk dat je verhaal indruk maakt en dat het verhaal blijft hangen. Het beste is als je een verhaal schrijft waarin iemand zich vastbijt en niet meer kan stoppen met lezen. Ieder woord telt. Je wilt echt iets overbrengen en dit doe je door te vertellen/schrijven op een manier die jouw specifieke doelgroep raakt.
Tip 1: Vertel een pakkend verhaal
Bij storytelling is het belangrijk dat de lezer aan je lippen hangt. Zorg ervoor dat je pakkend schrijft. Op deze manier zorg je ervoor dat de lezer geïnteresseerd blijft en het hele verhaal leest. Je wilt tenslotte een bepaalde boodschap overbrengen. Door de volgende tips te hanteren blijft de lezer geïnteresseerd. Dit in combinatie met een pakkende schrijfstijl zal er voor zorgen dat de storytelling voor jouw bedrijf een succes wordt.
Tip 2: Gebruik veel voorbeelden
Uit onderzoek blijkt dat voorbeelden goed werken in een verhaal. Voorbeelden spreken namelijk tot de verbeelding en dit zorgt ervoor dat mensen de gelezen informatie beter kunnen onthouden. In beeld denken is nou eenmaal makkelijker dan in tekst. Bedenk voorbeelden die passen bij de storytelling die je toepast. Denk hierbij goed na of het past bij de kernwaarden van je bedrijf en zorg ervoor dat de boodschap die je wilt overdragen verduidelijkt wordt.
Tip 3: Ga voor herkenbaarheid
Het is belangrijk dat je doelgroep je zo snel mogelijk herkent. Wanneer je trouwe supporters krijgt is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je herkent wordt. De lezer zal je vertrouwen en zal de tekst beter lezen. Kies daarom voor een bepaalde huisstijl en pas die toe bij alle storytelling die je doet. Een andere goede techniek is dat de lezer zichzelf herkent in het verhaal. Hierbij is het belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Een goede manier om dit in kaart te brengen is door het maken van persona’s. Neem een bepaald persoon die precies jouw doelgroep weergeeft. Denk hierbij aan de demografische kenmerken, zijn/haar achtergrond en de kenmerken/eigenschappen van deze persoon. Door dit te doen weet je wat voor doelgroep je nou eigenlijk aanspreekt. Wanneer je dit doet is het makkelijker om de tekst voor je doelgroep herkenbaar te maken. Op deze manier kan je inschatten wat voor voorbeelden en anekdotes goed zullen werken.
Tip 4: Maak het verhaal persoonlijk
Verhalen die over mensen gaan slaan meestal het beste aan. Het is persoonlijk, herkenbaar en spreekt tot de verbeelding. Het is dus belangrijk om de mens centraal te zetten in je verhaal. Iets wat ook goed werkt is de mens als held weergeven en dan daaromheen schrijven over het product en de features. Betrek het product bij een mensenleven en beschrijf bijvoorbeeld wat het product voor iemand oplost. Dit maakt indruk en blijft hangen bij de lezer. Bij dit voorbeeld ziet de lezer gelijk de toegevoegde waarde van het product.
Tip 5: Post regelmatig een verhaal
Regelmaat is belangrijk. Op deze manier kan je misschien zelfs een fanbase opbouwen. Wanneer je geregeld storytelling schrijft voor de juiste doelgroep dan zal je uiteindelijk vaste lezers krijgen die je website in de gaten houden. Ze verwachten om de zoveel tijd een verhaal en dit kan zorgen voor een fanbase. Een fanbase heeft vaak veel vertrouwen in wat je schrijft en zullen dus eerder overtuigd raken van de boodschap die je wilt overbrengen.
Benieuwd naar wat voor online strategie voor u het beste werkt?
Klik dan hier