5 tips voor e-mailmarketing7 min read

5 tips voor e-mailmarketing

E-mailmarketing is een vorm van marketing waarbij je een campagne opzet via email, met een bepaald doel. Deze doelen lopen uiteen van het beheren en versterken van klantenrelaties tot het verkopen van producten. In dit blog zullen 5 tips/tricks staan zodat je e-mailcampagne zo effectief mogelijk wordt.

Tips-Tricks-MADE-Marketing

Tip 1: maak de mail uniek en persoonlijk

In deze tijd wordt steeds meer geautomatiseerd. Zo ook e-mailmarketing. Zo bestaat er software die voor jou bepaalt wanneer de juiste tijd is om de e-mail te versturen naar een bepaald contact. Normaal gesproken moest je deze conclusies zelf trekken maar door alle innovaties op het gebied van technologie is daar nu software voor.

Dit klinkt allemaal fantastisch maar vergeet de mails niet te personaliseren. Het is een stuk effectiever als je een mail uniek en persoonlijk maakt. De mail die jij stuurt is niet de enige mail die ze binnenkrijgen. Daarom is het belangrijk dat de mail die jij verstuurd er boven uit springt. Dit doe je onder andere door een unieke persoonlijke mail te versturen. Denk hierbij aan de term ‘’speciaal voor u’’ of ‘’alleen voor onze trouwste klanten’’. Door dit soort zinnetjes voelt de klant zich persoonlijk aangesproken.

Tip 2: mail originele content van hoge kwaliteit

Een mens ziet gemiddeld 377 reclame uitingen per dag. Denk hierbij aan tv, radio, online, buitenreclame, folders etc. Dus hoe zorg je er nou voor dat de persoon waarnaar jij de mail stuurt, de mail ook ziet en onthoud? Zorg voor unieke originele content van hoge kwaliteit. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan maar op deze manier zorg je ervoor dat je opvalt tussen die 377 reclame uitingen die mensen zien per dag.

Tip 3: creëer schaarste

Deze tip is psychologisch. Door het sturen van een actie die maar voor bepaalde tijd geldig is creëer je een gevoel bij de klant dat ze er snel bij moeten zijn. Ook het aangeven dat een product bijna uitverkocht is, werkt goed. Hiermee creëer je namelijk schaarste. Hierbij is het wel belangrijk om te kijken of het bij jou als bedrijf/merk past.

uniek en persoonlijk

Tip 4: verdiep je in de customer journey

Inzicht in de customer journey is erg belangrijk om te bepalen welke content je naar wie en wanneer stuurt. Hierbij is het belangrijk dat je precies weet waar een klant zich bevindt in de klantreis. Daarop kan je baseren welke content je stuurt. Je hebt speciale CRM-software die is ingericht voor e-mailmarketing. Deze software zorgt er voor dat je een duidelijk overzicht krijgt in de leads die daadwerkelijk klant worden. Met deze software kan je de campagnes versturen en kan je de basismarketinganalyses meten.

Tip 5: maak gebruik van foto’s en video’s

Visuals worden steeds belangrijker. Het valt op en het spreekt mensen direct aan. Hierbij is het wel belangrijk om alleen visuals te gebruiken die waarde toevoegen aan het verhaal. Het moet een toevoeging zijn en een verduidelijking geven van wat er wordt bedoeld. Denk hierbij dus niet alleen aan een decoratieve waarde maar ook aan een informatieve toevoeging.

Heb jij hulp nodig met jouw marketingstrategie?
?Klik dan hier