10 do’s and don’ts van Instagram8 min read

10 do’s and don’ts van Instagram

Instagram blijft in populariteit groeien. Het is voor bedrijven van groot belang dat ze niet achterblijven op dit gebied. Als je je wilt onderscheiden t.o.v. de concurrent, is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Wij geven jou 10 do’s and don’ts voor het verbeteren van jouw Instagram.

De do’s van Instagram

 

  1. Maak gebruik van #hashtags

    Door gebruik te maken van hashtags en door het taggen van je locatie, zorg je ervoor dat je beter vindbaar wordt op Instagram. Dit kan uiteindelijk resulteren in meer bezoekers/volgers en meer likes op jouw profiel.

 

  1. Gebruik foto’s van een goede kwaliteit

    Het plaatsen van professionele content is zeer belangrijk. Instagram staat vol met nietszeggende foto’s van lage kwaliteit. Dit is leuk als je een persoonlijk profiel hebt, maar voor een bedrijf is dit niet verstandig om te doen. Zorg dat de posts van goede kwaliteit zijn en dat er geen informatie op staat die schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf.

 

  1. Doorlinken naar je website

    Uiteindelijk wil je als bedrijf zoveel mogelijk conversie genereren. Door via links in je bio en in posts kan je je volgers doorverwijzen naar bijvoorbeeld je website. Dit zorgt voor meer bezoekers op je website. Ook kun je op Instagram foto’s in ‘je verhaal’ zetten. Dit zijn foto’s die enkele secondes worden getoond aan je volgers. Hierbij kunnen accounts met meer dan 10.000 volgers instellen dat de persoon die de post bekijkt alleen omhoog hoeft te swipen om naar de website te gaan. Dit is erg effectief, maar alleen mogelijk als je meer dan 10.000 volgers hebt.

 

  1. Volg terug

    Door het terugvolgen van personen die jou zijn gaan volgen, zorg je voor een band met je volgers. Hiermee bereik je ook dat de volgers je minder snel gaan ontvolgen, omdat ze het gevoel hebben dat ze worden gewaardeerd.

 

  1. Interactie met je volgers

    Probeer in het onderschrift van de post interactie te verwerken. Stel vragen of zet de volger aan tot actie. Vraag bijvoorbeeld bij een foto, waarbij je jouw lievelingsgerecht eet ”wat is jouw lievelingseten?”. Op deze manier krijg je veel reacties! Dit ziet Instagram als interactie.

    Door interactie te hebben met je volgers voelen ze zich meer betrokken bij jouw bedrijf. Ook is het algoritme van Instagram zo gemaakt dat posts met veel interactie meer gepusht worden. Als een post veel likes en reacties heeft, zal Instagram dit bericht aan meer mensen laten zien. Als een post viraal gaat, zal die bij veel mensen onder het kopje ‘verkennen’ te zien zijn. Dit kan bereikt worden door veel interactie.

De don’ts van Instagram

 

  1. Post niet te vaak op één dag

    Probeer niet te vaak te posten op dezelfde dag. Volgers gaan zich hieraan irriteren en dit kan zorgen voor veel ontvolgers. Hierbij kan het maken van een contentplanning goed werken. Doe onderzoek naar welke dagen in jouw branche het beste scoren en post op deze dagen.

 

  1. Volg geen willekeurige mensen om meer volgers te krijgen

    Het volgen van iedereen die je tegenkomt, lijkt misschien een makkelijke manier van het genereren van volgers, maar levert op de lange termijn weinig op. Deze mensen volgen je vaak, maar voor heel even terug. Als ze een keer een post of story van je zien ontvolgen ze het account weer, omdat ze eigenlijk niet geïnteresseerd zijn.

 

  1. Andermans foto’s gebruiken zonder toestemming

    Het is diefstal als je gebruik maakt van andermans foto’s zonder toestemming. Probeer uniek te zijn in de content die je post en wees vooral jezelf. Originele en creatieve content levert het meeste op.

 

  1. Vergeet geen onderschrift onder je post

    Instagram draait niet alleen om een foto of hashtags. Een onderschrift is ook belangrijk. Een onderschrift geeft je volgers meer informatie over de post. Deze informatie kan, wanneer het goed beschreven is waardevol zijn voor de volger. Ook kan een onderschrift de post versterken door een grappige zin of door het geven van extra informatie.

 

  1. Maak niet te veel gebruik van emojis

    Het gebruik van emojis is in veel aspecten effectief. Je laat een emotie zien die uit de getypte zin misschien op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. Hiermee voorkom je verwarring.

    Toch werkt het gebruik van veel emojis averechts. Dit geeft verwarring en ziet er onprofessioneel uit. Het is dus belangrijk om zuinig te zijn in het aantal emojis dat je gebruikt. Wanneer je emojis gebruikt, kies dan de emojis die het meest toepasselijk zijn.

 

 

Heb jij nou hulp nodig met jouw social media management?
?Klik dan hier