WORD BETER ONLINE VINDBAAR DOOR DE OPTIMALISATIE VAN AFBEELDINGEN!7 min read

WORD BETER ONLINE VINDBAAR DOOR DE OPTIMALISATIE VAN AFBEELDINGEN!7 min read

WORD BETER ONLINE VINDBAAR DOOR DE OPTIMALISATIE VAN AFBEELDINGEN!

ZOEKMACHINEOPTIMALISATIE EN ONLINE VINDBAARHEID HOUDT VOOR EEN BELANGRIJK DEEL HET ‘OPTIMALISEREN VAN CONTENT’ IN. MAAR EEN HELEBOEL MENSEN VERGETEN HIERBIJ DAT DE OPTIMALISATIE VAN AFBEELDINGEN OOK ONDER DEZE CONTENT VALLEN. RESULTAAT? AFBEELDINGEN DIE NIET GEOPTIMALISEERDE ZIJN, TERWIJL AFBEELDINGEN WEL DEGELIJK BIJDRAGEN AAN JE ONLINE VINDBAARHEID EN ZOEKMACHINEOPTIMALISATIE! HOE? DAT GA IK JE NU UITLEGGEN.

Bekijk eens de afbeeldingen van je website of webshop. Valt je iets op? Nee? Kijk dan eens naar de bestandsnaam en controleer of er een klein lichtgeel balkje met wat tekst verschijnt als je met je muis boven de afbeelding gaat hangen. Grote kans dat er bij bestandsnaam ‘DCP.028316.jpg’ staat of ‘image-1546’. En nog grotere kans dat er geen klein lichtgeel balkje met wat tekst verschijnt als je boven de afbeelding hangt. Dit betekent tijd voor actie voor de optimalisatie van afbeeldingen!

Als een afbeelding relevant is voor een zoekopdracht, komt deze boven in de zoekresultaten naar voren in een zoekmachine. Geoptimaliseerde afbeeldingen kunnen voor een groot aantal extra bezoekers en potentiële klanten zorgen, doordat de afbeelding hoog wordt weergegeven in zoekresultaten. Dit geldt bij Google voor zowel Google Afbeeldingen, als in de tekstuele zoekresultaten. Dit komt doordat Google tegenwoordig een aantal relevante afbeeldingen laat zien bij de tekstuele ‘snippets’. Doordat weinig websites en webshops zoekmachine geoptimaliseerde afbeeldingen hebben, is de concurrentie lager dan bij zoekwoorden en is het relatief eenvoudig om een betere vindbaarheid te behalen binnen zoekmachines. Onderstaande afbeelding geeft goed weer hoe belangrijk geoptimaliseerde afbeeldingen zijn:

Met andere woorden: het is voor de online vindbaarheid en zoekmachineoptimalisatie van je website of webshop van groot belang om afbeeldingen te optimaliseren. Hoe? Volg het stappenplannetje hieronder!

1. Schrijf relevante afbeeldingsnaam

Geef afbeeldingen die op je website/webshop moeten komen een relevante bestandsnaam en kies en verwerk een interessant keyword (bijvoorbeeld producttype) die betrekking heeft op de afbeelding. Denk aan producttype, omschrijving product, maat en prijs.

Bijvoorbeeld: Ray-Ban-zonnebril-RB2140-maat-55-zwart-montuur-groene-glazen-vooraanzicht.jpg (gebruik streepjes tussen woorden en tekens in plaats van spaties, aangezien spaties niet herkend worden)

  1. MAAK EEN ALT-ATTRIBUUT TEKST

Plaats relevante afbeeldingsinformatie en het interessante keyword (bijvoorbeeld producttype) in de alt-tekst van de afbeelding. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines ‘’weten’’ wat er wordt weergegeven in de afbeelding, deze tekst wordt weergegeven als de afbeelding niet laadt én geeft meer informatie over de afbeelding als hier overheen wordt gescrold. Denk bij het invoegen van een alt-tekst aan producttype, omschrijving product, maat en prijs. Onderstaande afbeelding geeft goed weer hoe een zoekmachine een afbeelding ziet:

  1. OPTIMALISEER OMLIGGENDE TEKSTEN

Optimaliseer de omliggende teksten bij een afbeelding. Hierdoor wordt een pagina of tekstgedeelte met afbeelding één geheel. Denk aan het gebruik van een gekozen interessant keyword (bijvoorbeeld producttype) in zowel de afbeeldingsnaam en alt-tekst, als in de omliggende teksten.

  1. OPTIMALISEER PAGINATITEL EN URL

Laat de relevante bestandsinformatie van de afbeelding én het gekozen interessante keyword terugkomen in de paginatitel en de URL. Dit zorgt voor een compleet ‘plaatje’, waardoor de afbeelding qua content één geheel vormt met de rest van een pagina en de content.

  1. KWALITEIT VAN DE AFBEELDING

Last but not least is de kwaliteit van de afbeelding. Als de afbeelding goed vindbaar is in zoekmachines wil je immers niet dat het een korrelige afbeelding is, aangezien dit potentiële bezoekers/klanten kan kosten. Zorg dus voor een kwalitatief goede afbeelding met evenredige maten (liever een vierkante afbeelding dan een verticaal langwerpige), zodat het visuele contactmoment met de potentiële klant optimaal is.

Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je afbeeldingen en/of vragen over het optimaliseren van afbeeldingen? Stel je vraag over afbeeldingen optimaliseren aan ons!