Ontdek de voordelen van UTM-Tags!5 min read

Ontdek de voordelen van UTM-Tags!

Als marketeer is het belangrijk om campagnes goed meetbaar te maken. Bij uitgebreide Google Ads campagnes is het niet standaard zichtbaar welke campagne het beste converteeert op je website. UTM-tags bieden de oplossing. Ben je benieuwd hoe je UTM-Tags kunt inzetten? Je leest het in dit blog.

mademarketing

Wat is UTM?

De letterlijke vertaling van UTM is “Urchin Tracking Module”. Deze naam komt voort uit een bedrijf (Urchin) dat in 1990 door Google is overgenomen. Dit bedrijf ontwikkelde software die het mogelijk maakte om websiteverkeer te monitoren. Urchin bedacht de UTM-Tags om te kunnen meten waar bezoekers vandaan kwamen. Een UTM-Tag is een toevoeging aan de URL van je website, waarin de bron staat vermeld. Op deze manier kun je als marketeer onderscheid maken tussen campagnes.

Tegenwoordig lijkt dit overbodig, aangezien Google Analytics jou laat zien waar bezoekers vandaan komen, toch zit dit anders. Door het gebruik van een UTM-Tag kun je meten hoeveel mensen naar je website gaan vanaf een specifieke post. Hiernaast kun je offlinecampagnes meetbaar maken. Gebruik je een QR-Code? Voeg een UTM-Tag toe! Op deze manier kun je precies zien hoe vaak de QR-Code is gescand.

Google-update-beter-onderscheiden-ads
Google-advertenties-uitgebreide-tekens-hoeveel-tekens-voor-uitgebreide-google-ads

Hoe zet je UTM-Tags in?

Offlinecampagnes zijn over het algemeen lastig meetbaar te maken. Sta je als bedrijf op een beurs, dan is het logisch dat er meer websiteverkeer is op die dag. Meetbaar is dit alleen niet. Zodra je aan alle promotiematerialen UTM-tags toevoegt, weet je precies waar het verkeer vandaan komt en hoe zij zich gedragen op de website. Het is mogelijk om posters en flyers andere tags te geven, zo kun je bepalen welk marketingmiddel goed werkt.

Daarnaast kun je UTM-Tags inzetten om onderscheid te maken tussen campagnes in Google Ads. Door vergelijkbare campagnes andere tags te geven, kun je bepalen welke campagnes het beste presteren. Dit is handig bij het bepalen van de budgetten tussen de campagnes.

Wat levert een UTM-Tag op?

Voor een online marketeer is meetbaarheid essentieel. UTM-Tags spelen hier een hele belangrijke rol in. Zo worden alle campagnes tot in detail meetbaar gemaakt. Het inzetten van UTM-Tags en het bepalen van een onlinestrategie vraagt veel expertise, wij helpen je hierbij graag!

Trots op onze klanten

Inholland-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
bux-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
independer-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
de-hypotheker-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
der-kreis-background-transparant-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
global-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
keukenspecialisten-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hcb-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hfc-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
Logo-reales-made-marketing-websites-online-marketing
bolweg-advocaten-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
schous-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
mvm-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
pure-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hbm-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development