Wat zijn de beste manieren om reviews te verzamelen en waarom?9 min read

Wat zijn de beste manieren
om reviews te verzamelen en waarom?

Reviews van klanten zijn zeer belangrijk voor internetbedrijven. Het is voor potentiele klanten dé manier om te beoordelen of het product of de dienst die zij willen afnemen bij het bedrijf aan hun wensen en behoeften gaat voldoen én of het bedrijf waar zij het willen afnemen betrouwbaar is. Daarnaast zijn reviews zeer belangrijk voor de online vindbaarheid van bedrijven, aangezien het voor veel nieuwe en specifieke content zorgt (user generated content), het aan zoekmachines laat zien hoe goed een product of bedrijf is én er interactie plaatsvindt met de bezoekers/klanten. Er zijn veel verschillende platforms om reviews te verzamelen, zowel intern op een website als extern op een ander platform. Maar wat zijn de beste manieren om reviews te verzamelen en waarom?

mademarketing-nieuws-beste-manieren-om-reviews-te-verzamelen-statistieken-600x300

Productreviews versus bedrijfsreviews, wat is het verschil?

 

Er zijn twee soorten reviews, namelijk productreviews en bedrijfsreviews. Een productreview is een beoordeling van de klant op het product dat je verkoopt. Een voorbeeld hiervan is onderstaande productreview op een zonnebril van Brillenkopen.nl:

Een bedrijfsreview is een beoordeling van een klant over je bedrijf. Hierin gaat de klant niet in op producteigenschappen, maar bijvoorbeeld op service, afhandelingssnelheid en bezorging. Hieronder zie je een bedrijfsreview over Brillenkopen.nl via Trustpilot:

Start met Bedrijfsreviews

 

Het is gemakkelijker om bedrijfsreviews te verzamelen, dan productreviews. Dit komt doordat iedere conversie een mogelijkheid is voor een bedrijfsreview, dus biedt deze mogelijkheid ook aan op bedankt- en aftersales-pagina’s. Productreviews komen over het algemeen wat langzamer op gang, aangezien er dan al minimaal een aantal producten gekocht moeten zijn door klanten. Ons advies is om te beginnen met bedrijfsreviews, om ervoor te zorgen dat je binnen korte tijd veel reviews verzamelt. Dit kan via de volgende kanalen:

+ Reviews op eigen website

 

Bij deze reviewmogelijkheid laten bezoekers/klanten een review achter op je website. Het grootste voordeel van bedrijfsreviews op de eigen website is user generated content, oftewel de regelmatige toevoeging van nieuwe content aan een website. Dit heeft een positieve invloed op de vindbaarheid in zoekmachines. Ook is het makkelijk om reviews in eigen beheer te hebben, aangezien je hierdoor enige vorm van controle hebt over de reviews. Bijvoorbeeld door een goedkeuringsfilter op je website in te stellen. Het nadeel van bedrijfsreviews op de eigen website is dat de reviews minder onafhankelijk en dus minder betrouwbaar overkomen.

+ Reviews op vergelijkingssites

 

Het verzamelen van reviews via vergelijkingssites is een mogelijkheid van het verzamelen van reviews extern. Dit kan bijvoorbeeld via platforms als Beslist.nl en heeft als voordeel dat het bereik van deze reviews groot is. Een belangrijk nadeel bij deze reviewmogelijkheid is de negatieve publiciteit bij slechte beoordelingen.

+ Reviews via speciale beoordelingsplatforms

Het verzamelen van reviews via speciale onafhankelijke beoordelingswebsites is een van de bekendste manieren om reviews te verzamelen. Het grootste voordeel van bedrijfsreviews via zo’n platform is de onafhankelijkheid en betrouwbaarheid dat dit uitstraalt. Door consumenten wordt een bedrijfsreview bij een onafhankelijke partij veel serieuzer genomen dan een review op je eigen website. Een ander groot voordeel van reviews op een onafhankelijk platform is dat deze beoordelingen worden meegenomen in je snippets in Google. Trustpilot heeft bijvoorbeeld zo’n samenwerking met Google, waardoor de beoordelingen aan je snippets en advertenties worden gekoppeld. In Onderstaand voorbeeld wederom Brillenkopen.nl, via hun snippet in Google:

+ Reviews via social media

 

Een van de nieuwste manieren van het verzamelen van reviews is via social media. Een like via Facebook is bijvoorbeeld al een positief teken in de ogen van potentiele bezoekers en klanten. En daarnaast biedt Facebook ook nog een officiële reviewmogelijkheid, die laagdrempelig is voor mensen om te gebruiken door de eenvoud van invullen. Het voorbeeld hieronder laat het aantal likes en de sterrenbeoordeling van Brillenkopen.nl op Facebook zien:

+ Reviews via Google

 

Google Plus biedt de mogelijkheid om lokale bedrijfsreviews te verzamelen. Denk hierbij aan bezoekers/klanten die een beoordeling geven na een bezoek of aankoop in jouw lokale onderneming (detaillist, horeca, vrije tijd). Deze bedrijfsreviews worden via Google Zoeken aan mensen getoond. Denk bijvoorbeeld aan een potentiele bezoeker die via Google Maps naar een bedrijf of restaurant zoekt. Deze krijgt een profiel te zien op Google met adresgegevens, website, contactinformatie, openingstijden en de beoordeling van het betreffende bedrijf (via sterrenbeoordeling). De beoordeling van het bedrijf via Google is gebaseerd op de beoordelingen die verzameld zijn op de Google Mijn Bedrijf-pagina van het bedrijf. In een eerder blog-artikel van mij vind je uitleg over het maximaal benutten van Google Mijn Bedrijf-pagina’s.

De combinatie levert beste resultaat

 

Uit de praktijk blijkt dat consumenten meerdere reviewplatforms gebruiken om zich te oriënteren op een bedrijf en/of een product. Het is het meest effectief om meerdere review-mogelijkheden te gebruiken voor je website of webshop.
Een goede combinatie van reviewplatforms is:
Intern bij je diensten/producten + extern bij bijvoorbeeld Trustpilot + extern via je Google Mijn Bedrijf-pagina + social media reviews zoals via Facebook

Daarnaast zijn vergelijkingssites ook een goede mogelijkheid om klanten en potentiele klanten inzicht te verschaffen in je diensten/producten.

Maar het allerbelangrijkste advies is dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met de feedback die je krijgt via reviews. Zo laat je zien dat je klanten serieus neemt en in contact staat met de markt. Daarnaast optimaliseert dit jouw bedrijf, aangezien jij je aanpast naar de wensen en behoeften van je doelgroep.