LINK SHORTENER? GEBRUIK WWW.GOO.GL! (OOK POSITIEF VOOR SEO)7 min read

LINK SHORTENER? GEBRUIK WWW.GOO.GL! (OOK POSITIEF VOOR SEO)7 min read

LINK SHORTENER? GEBRUIK WWW.GOO.GL! (OOK POSITIEF VOOR SEO)

Link shorteners worden steeds meer gebruikt door social mediamanagers om links te verkorten. Het voordeel van kortere links is dat berichten op social media korter en bondiger blijven. Daarnaast kan er in de maximaal toegestane 140 tekens van een tweet op Twitter meer informatie geplaatst worden, doordat kortere links minder tekens in beslag nemen.

 

Naast deze twee voordelen voordelen die gelden voor iedere verkorte link, bieden de verschillende link shortener platforms allemaal specifieke voordelen aan. Mijn voorkeur gaat uit naar de link shortener van Google, genaamd Goo.gl.

WAAROM GOO.GL?

+ Mijn eerste reden is dat  Goo.gl  de link shortener van Google is. Het feit dat Google de belangrijkste zoekmachine is om rekening mee te houden op het gebied van zoekmachineoptimalisatie én dat Google eigen programma’s prefereert boven die van andere internetprogramma’s, lijkt mij deze keuze qua zoekmachineoptimalisatie (SEO) voor mijn websites en webshop het beste.

 

+ Daarnaast speelt de continuïteit en de waarborging van mijn verkorte links een grote rol. Mocht een link shortener platform technische problemen hebben of helemaal stoppen, verlies jij al je links die je via de link shortener hebt verkort en verspreid. Dit is funest voor je zoekmachineoptimalisatie (SEO) op het gebied van linkbuilding. Aangezien Google een zekere waarde is, de meeste capaciteit heeft, de beste back-up systemen heeft en goede technische ondersteuning biedt, is Google de veiligste keuze om je korte links en de linkbuilding die daarmee gepaard gaat te waarborgen. Heb je hulp nodig? Wij helpen je graag met je linkbuilding!

 

+ Goo.gl biedt een extra waar iedere serieuze marketeer en analyticus helemaal blij van wordt! Namelijk realtime statistieken over de clicks op je verkorte links (check de detailpagina van je aangemaakte link). Deze statistieken laten onder andere zien via welk medium de clicks komen, het land waar de clicks vandaan komen, het apparaat dat gebruikt is voor het linkbezoek (pc, tablet, mobiel, et cetera) en de browser van de linkbezoeker. Deze statistieken zijn van grote waarde voor je online marketing en online vindbaarheid.

Je kunt hierdoor namelijk bepalen welke mediakanalen werken, van welke browsers je bezoekers het meeste gebruik maken en van welke apparaten je bezoekers het meeste gebruik maken (belangrijk voor de ontwikkeling van de techniek achter je website of webshop en de focus voor het responsive maken van je website of webshop). Benieuwd hoe je hiervan kan profiteren op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO)? Vraag ons om je te helpen met het optimaliseren van je online vindbaarheid!

+ Google zou Google niet zijn als ze er niet voor zouden zorgen dat Goo.gl configureert met bijvoorbeeld Google Analytics. En dat gebeurt dus ook. Alle realtime statistieken van Goo.gl zijn terug te vinden in Google Analytics, waardoor je nog beter kunt analyseren waar je bezoekers vandaan komen, wanneer en hoe ze je website of webshop bezoeken. Dit heeft grote voordelen voor je website-ontwikkeling en de ontwikkeling van je zoekmachineoptimalisatie (SEO) enonline vindbaarheid voor je doelgroep(en)!

+ Alsof de bovenstaande voordelen van Goo.gl nog niet genoeg zijn, biedt Goo.gl de mogelijkheid om van je verkorte links directe QR-codes te maken. Door het toevoegen van .qr achter je links, of door de detailpagina van je link te bezoeken in Goo.gl, wordt er meteen een QR-code gecreëerd van je ingevoerde link. Dit vereenvoudigt de inzet van QR-codes voor je online marketing én offline communicatie en draagt wederom bij aan betere online vindbaarheid!

CONCLUSIE OVER LINK SHORTENING

Zet je links om in verkorte links via Goo.gl. Hierdoor ga je zowel qua linkbuilding, als qua bezoekersanalyse, als qua online vindbaarheid en zoekmachineoptimalisatie (SEO) van profiteren!