Doelgroep instellen voor Facebook advertenties!7 min read

Doelgroep instellen voor Facebook advertenties!

Hierbij het vervolg op het vorige blog waarin het instellen van de doelgroep aan bod kwam. Het targetten van de juiste doelgroep is misschien wel het belangrijkste deel van Facebookadvertenties. Facebook heeft een zeer uitgebreide software waarin je heel precies je doelgroep kan instellen. Wanneer je je doelgroep goed kent kan je dus heel effectief adverteren op Facebook. In dit blog lees je waar je allemaal op moet letten bij het instellen van je doelgroep.

5-Tips-voor-goed-presterende-Facebook-adverteties
Facebook-doelgroep
Locatie

Demografische gegevens:

Ten eerste uiteraard de demografische gegevens denk hierbij aan: man/vrouw, leeftijd en taal. Daarnaast kan je zelfs instellen of je mensen wilt bereiken die: een relatie hebben, opleiding, het soort werk en zelfs levensgebeurtenissen. Met andere woorden heel uitgebreid, maar dit is nog lang niet alles.

Locatie:

Op Facebook kan je heel specifiek targetten op locatie. Hiervoor is het goed weten van waar je doelgroep zich bevindt erg belangrijk. Wanneer je bijvoorbeeld graag mensen in Haarlem wilt bereiken omdat je hier huizen verkoopt is het dus verstandig om in die regio mensen te bereiken. Je vult deze plaatsnaam in en Facebook zal de advertentie laten zien aan mensen in deze omgeving. Facebook weet waar alle mensen met een Facebookaccount zijn aan de hand van GPS.

Gedrag:

Tijdens het instellen van je doelgroep kan je zelfs targeten op het gedrag van een persoon. Denk hierbij aan specifieke behoeftes van iemand. Je kan bijvoorbeeld op eigenschappen targeten zoals marketing en in bezit van een IPhone. Wanneer je dit aangeeft zal de advertentie alleen worden getoond aan mensen waarvan Facebook weet dat ze hierin geïnteresseerd zijn. Voordat je Facebookadvertenties gaat instellen is het dus belangrijk om goed zicht te hebben op waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Daarnaast kan het ook handig zijn om te weten wat voor telefoon zij gebruiken en welk betaalmiddel ze het liefst gebruiken. Want ook dit kan je allemaal aangeven in Facebook. Wanneer je dit allemaal goed bijhoudt en noteert kan je heel specifiek adverteren en is de kans op een verkoop groter. Probeer verschillende combinaties van doelgroepen uit en kies degene met de hoogste conversie.

Splitsen op segmenten:

Het is belangrijk om je doelgroepen op te splitsen in segmenten. Woont jouw doelgroep bijvoorbeeld in heel Nederland? Verdeel dan je doelgroep per provincie of per stad. Wanneer je dit doet kan je goed zien welke steden/provincies winstgevend zijn en welke je beter kan schrappen of minder geld in kan steken. Gemiddeld kan je na ongeveer 2 weken zien welke advertentie de beste sales heeft gedraaid. De advertenties die goed lopen kan je dan opschalen (voor meer geld adverteren) en de slechter presterende advertenties kan je verwijderen of hier kan je minder geld aan uitgeven.

Hulp nodig bij jouw online strategie?
Klik dan hier