Komt je boodschap niet over? Met deze tips wel!5 min read

Komt je boodschap niet over? Met deze tips wel!

Door middel van tekst wil je een boodschap overbrengen. Echter komt deze boodschap vaak niet goed over. Benieuwd naar tips voor het schrijven van een pakkende online tekst? Lees dan dit blog.

Dit-is-hoe-mensen-online-teksten-lezen-zo-kun-je-een-boodschap-overbrengen

Hoe lezen mensen online?

Het leesgedrag van een website-gebruiker kenmerkt zich doordat men zapt en scant, op zoek naar waardevolle zoektermen. Bijvoorbeeld: de openingstijden van een restaurant of de juiste loodgieter voor jouw probleem. Vaak worden alleen titels, tussenkopjes en eerste alinea’s gelezen. Wanneer de lezer niet direct vindt wat hij/zij zoekt, dan is deze zo weer vertrokken van je website.

Scan patronen

Layercake-patroon: Hierbij worden voornamelijk de titels en subkopjes gelezen.
F-patroon: Hier wordt vooral de tekst bovenaan de pagina gelezen waarbij de ogen van links naar rechts gaan.
Spotted patroon: Hierbij zoekt iemand naar een bepaald woord.

hoe-breng-je-een-boodschap-over-zo-een-boodschap-overbrengen-zo-kun-je-jouw-boodschap-overbrengenonline-teksten

Tips voor online teksten

Maar hoe zorg je er nou voor dat de boodschap die je wil overbrengen aankomt bij deze scannende lezers? Hieronder volgen 3 tips:

Tip 1: Bepaal welke vraag je wil beantwoorden

Bedenk voor het schrijven van de tekst welke vraag je wil beantwoorden. Zet deze informatie direct bovenaan de tekst. Op deze manier heb je de grootste kans dat de lezer het antwoord op zijn of haar vraag vindt.

Tip 2: Schrijf korte en duidelijke zinnen.

Mensen willen graag snel antwoord op hun vraag. Schrijf daarom kort en bondig en maak gebruik van makkelijke woorden.

Tip 3: Maak de tekst prettig leesbaar

Maak gebruik van:

  • Heldere, concrete titels en koppen
  • Opsommingstekens
  • Witregels
  • Hyperlinks
  • Dikgedrukte woorden
  • Infographics
  • Visuele elementen
  • ”Gebruik quotes”

 

Kortom, houd bij het schrijven van de tekst altijd de vraag die je wil beantwoorden in je achterhoofd! Verder is het belangrijk om kort en bondig te schrijven. Tot slot kun je visuele kenmerken toevoegen om de tekst prettig leesbaar te maken.

Benieuwd hoe we jou online verder kunnen helpen? Klik dan hier!

Trots op onze klanten

Inholland-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
bux-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
independer-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
de-hypotheker-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
der-kreis-background-transparant-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
global-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
keukenspecialisten-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hcb-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hfc-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
Logo-reales-made-marketing-websites-online-marketing
bolweg-advocaten-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
schous-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
mvm-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
pure-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hbm-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development