14 apr Dit zijn de huidige trends op Instagram!5 min read
Dit zijn de huidige trends op Instagram!
Social media is een snel veranderde wereld. Het is als marketeer en content creator belangrijk om de laatste trends toe te passen in je content. In dit blog word je meegenomen met de huidige trends van Instagram.
Trend 1: Reels!
Reels worden populairder, aangezien de focus wordt verlegd van foto naar videocontent. Deze Reels kunnen tot 60 seconden duren en veel gebruikers maken deze video’s ook zo lang. Toch werkt dit in veel gevallen nadelig voor het engagement. Veel gebruikers kijken een lange video namelijk niet af. Wanneer je de video’s korter maakt, bijvoorbeeld maximaal 15 seconden, heb je meer kans dat jouw Reels helemaal worden afgekeken.
Trend 2: UGC-Creators!
User generated content (UGC) is het afgelopen jaar erg gegroeid in populariteit en dit blijft voorlopig groeien. Sinds kort is er een nieuwere vorm van de User Generated Content aan het groeien, namelijk UGC creators. Hierbij wordt er content gemaakt die lijkt op User Generated Content, terwijl de content wordt gemaakt door een content creator die hiervoor betaald krijgt. Dit is voor bedrijven een kostenefficiënte manier om meer content te genereren. De verwachting is dat bedrijven in 2023 vaker op deze manier te werk gaan om meer realistische content te kunnen gebruiken bij het promoten van hun diensten of producten.
Trend 3: Microinfluencers in plaats van Macroinfluencers!
Het gebruiken van influencers om een dienst of product te promoten wordt al jaren gedaan, maar de laatste tijd vindt er een verschuiving plaats. Voorheen werd er veel gebruik gemaakt van grote influencers, hierdoor kregen bedrijven snel een groot bereik. Tegenwoordig is er steeds meer vraag naar engagement en een connectie met volgers.
Het grote verschil tussen micro influencers en macro influencers is hun bereik en engagement rate. Macro influencers hebben een groot bereik, zijn vaak duurder en hebben door hun grote bereik een lagere engagement rate (vaak minder dan 1%). Micro influencers hebben een kleiner bereik (10.000-100.000 volgers), vragen minder geld dan macro influencers en hebben een hogere engagement rate (soms wel 5%).
De micro influencers zijn tegenwoordig populairder door hun hogere engagement rate, maar ook omdat hun content vaak persoonlijker aanvoelt en zij een specifiekere doelgroep aanspreken dan macro influencers.