23 jun Wat zijn de verschillende vormen van Google tekstadvertenties?7 min read
Wat zijn de verschillende vormen van Google tekstadvertenties?
Wil je via Google Ads adverteren? Dan kom je er snel achter dat je veel verschillende opties hebt en dit kan tot verwarring leiden. Vandaar dat wij in dit blog de drie verschillende tekstadvertenties op een rijtje zetten. Hierin bespreken we wat de advertentievormen inhouden, wat de voordelen zijn en hoeveel tekens je kwijt kunt per tekstadvertentie. 🚀
1️⃣ Uitgebreide Google tekstadvertentie (expanded tekst ad)!
De uitgebreide Google tekstadvertenties bestaan uit 3 koppen van maximaal 30 tekens en 2 beschrijvingen van maximaal 90 tekens. Soms zijn er ook extensies toegevoegd, maar dit is geen onderdeel van de ad zelf. Verder kun je aan de zichtbare URL nog 2 keer 15 tekens toevoegen.
Koppen toevoegen
De kop van een advertentie is de tekst die (potentiële) klanten het eerste zien. Vandaar dat het belangrijk is om hier woorden in te zetten die mensen mogelijk gebruiken in de zoekopdracht. Eerst konden er 2 koppen gemaakt worden, waarin bijvoorbeeld het product of de service kon worden gepromoot. Google heeft dit uitgebreid met een derde kop, zodat adverteerders meer informatie kwijt kunnen in dit belangrijke deel van de advertentie. De koppen worden gescheiden met een verticaal streepje (|) en kunnen alle 3 maximaal 30 tekens bevatten.
Beschrijvingen toevoegen
De beschrijving kun je gebruiken om extra informatie te geven. Je kunt hier bijvoorbeeld een call to action in verwerken zoals ‘’Klik hier voor een gratis website analyse’’. Eerst kon je 1 beschrijvingsveld invullen, maar Google heeft adverteerders de mogelijkheid gegeven om een tweede beschrijvingsveld in te vullen. Beide velden kunnen maximaal 90 tekens bevatten.
Zichtbare URL! 👀
De zichtbare URL is een zin die in het klein onder de kopregel staat. Meestal is dit een groene link, maar dit geldt niet voor alle apparaten. Deze URL bestaat uit de domeinnaam en de tekst die is ingevuld in het padveld. Door deze padtekst weten mensen waar de advertentie heenleidt. Je kunt 2 padteksten toevoegen die beide uit maximaal 15 tekens mogen bestaan.
Lengtelimieten voor uitgebreide Google tekstadvertenties📏
3 koppen: per kop maximaal 30 tekens
2 beschrijvingen: per beschrijving maximaal 90 tekens
2 padteksten: per padtekst maximaal 15 tekens
2️⃣ Responsive Google tekstadvertentie!
Sinds dit jaar zijn responsive tekstadvertenties het standaard advertentietype voor zoekcampagnes in Google Ads. Met deze advertentievorm kunnen adverteerders meerdere variaties voor koppen en beschrijvingen invullen. Google Ads bepaalt vervolgens via machine learning welke combinaties het beste werken. Dit wordt gedaan op basis van de zoekwoorden die (potentiële) klanten invoeren.
Verder test Google ook welke variaties het beste presteren en via de kwaliteitsscore krijg je inzicht in hoe je de responsive advertenties kunt verbeteren. Je kunt bij een responsieve tekstadvertentie 15 koppen en 4 beschrijvingen aanleveren en Google kan hier 43.680 verschillende combinaties mee maken. Op deze manier creëert Google’s Machine Learning de beste advertentie voor de gebruiker.
Voordelen van responsive Google
tekstadvertenties
– Je hebt meer ruimte om je boodschap over te brengen omdat je 15 koppen en 4 beschrijvingen in kunt vullen.
– Google kan van deze koppen en beschrijvingen 43.680 variaties maken. Op deze manier creëert Google’s Machine Learning de best presterende advertentie voor de gebruiker.
– Op de lange termijn bespaar je tijd met responsive tekstadvertenties, doordat je niet iedere keer nieuwe advertenties hoeft te maken.
Lengtelimieten voor responsive Google tekstadvertenties📏
15 koppen: per kop maximaal 30 tekens.
4 beschrijvingen: per beschrijving maximaal 90 tekens.
2 padteksten: per padtekst maximaal 15 tekens
3️⃣ Dynamic Google Search Ads
Met Dynamic Search Ads kun je Google zelf zoekwoorden laten bepalen. Op deze manier hoef je zelf geen zoekwoorden te kopen, maar bepaalt Google deze zoekwoorden aan de hand van de content op je website. Je kunt binnen de advertentiegroep aangeven welke pagina’s Google moet gebruiken om advertenties over te maken. Verder worden de koppen en de URL ook dynamisch gegenereerd.
Voordelen van Dynamic Search Ads
– Je bespaart veel tijd doordat Google de zoekwoorden bepaalt op basis van de pagina’s die je opgeeft, heb je de advertentie binnen no-time opgezet.
– Je zal veel nieuwe zoekwoorden vinden waar je zelf niet aan hebt gedacht. Deze zoekwoorden kun je bijvoorbeeld gebruiken voor de SEO op je website.
– Met Dynamic Search Ads is het mogelijk om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Je geeft Google dus niet voor 100% de controle.
Benieuwd hoe we jou online verder kunnen helpen? Neem contact met ons op.