24 jun 4 social media trends die je moet weten!6 min read
4 social media trends die je moet weten!
Social media blijft zich alsmaar ontwikkelen en het biedt steeds meer kansen voor marketeers. Dit uit zich bijvoorbeeld in de komst van TikTok en Instagram Reels waarmee de behoefte van kort maar krachtige video’s is vervuld. Benieuwd naar 4 social media trends van 2021? Lees dan blog
Trend 1: De groei van Story’s
Dagelijks maken meer dan 500 miljoen mensen gebruik van Instagram Story’s. Vandaar dat het voor bedrijven verstandig is om story’s te verwerken als contentformat in de contentstrategie. Hierbij zien we ook een trend in het gebruik van video’s in plaats van foto’s voor de story’s. Uit een Sociallinsider studie blijkt dat foto’s 5,6% vaker worden doorgeklikt en dat foto’s vaker direct worden weg geklikt.
Momenteel gebruikt al 51% van alle merken video’s in story’s en dit percentage zal waarschijnlijk alleen nog maar toenemen!
Trend 2: Livestreams
De pandemie zorgt ervoor dat bedrijven creatieve oplossingen moeten verzinnen. Meetings en presentaties konden ineens niet meer fysiek doorgaan. De oplossing: livestreams! Maar hoe langer de lockdown duurde, hoe meer behoefte er was aan entertainment. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onlineconcerten. Voor dit soort evenementen was veel animo.
Door deze ontwikkeling zien steeds meer mensen en bedrijven de kracht van livestreams. Kijk bijvoorbeeld naar Instagram, die ‘Instagram Live’ introduceerde. Deze functie is tijdens de pandemie massaal gebruikt.
Momenteel zijn mensen gewend geraakt om online en live te communiceren zowel met elkaar als met bedrijven. Vandaar dat wij verwachten dat deze trend zal aanhouden.
Trend 3: Social commerce
Momenteel zie je dat social media platformen functies aanbieden om snel en makkelijk te winkelen. Instagram heeft bijvoorbeeld ‘Instagram winkel’ gelanceerd. Een aparte pagina waar merken hun producten kunnen aanbieden. Kledingmerken spelen hier goed op in door foto’s van mooie outfits te uploaden. Gebruikers van Instagram zien dit en denken ‘’hey, wat een leuke outfit. Dat wil ik ook’’ en deze behoefte wordt direct vervuld. Je ziet deze producten onder de foto uitgestald waarbij je direct naar de website van het merk wordt gebracht.
71% van de social mediagebruikers laat hun koopgedrag beïnvloeden door wat ze zien op social media. Hiervan doet 54% van de gebruikers daadwerkelijk research op social media voordat ze iets kopen.
Trend 4: Virtual reality
Betekenisvolle interactie is voor mensen erg belangrijk. Toch is dat in deze tijd soms lastig, aangezien direct contact nu even niet kan. Hier biedt Virtual reality de oplossing. Deze technologie zorgt er namelijk voor dat je het gevoel hebt, echt ergens te zijn.
Het ligt voor de hand dat steeds meer social media platformen de kracht van virtual reality zullen inzien. Denk hierbij aan Facebook Horizon. Dit is een platform van Facebook, Microsoft Windows en Oculus Quest, waarbij je via virtual reality met elkaar kunt communiceren en gamen. Het wordt ook wel gezien als een nieuwe virtuele wereld. Momenteel bevindt het zich in een invite-only beta phase.
Benieuwd hoe we jou online verder kunnen helpen? Klik dan hier!