17 jun 4 tips voor een perfecte e-mail nieuwsbrief!5 min read
4 tips voor een perfecte e-mail nieuwsbrief!
93% van de internetgebruikers in Nederland hebben zich ingeschreven op een e-mail nieuwsbrief. 75% van de internetgebruikers heeft weleens iets gekocht via een e-mail nieuwsbrief. Daarnaast zorgen e-mail nieuwsbrieven voor een verhoging van (relevant) verkeer naar je website/shop en geeft het de mogelijkheid om te werken aan de engagement met je doelgroep.
Maar hoe verhoog je de effectiviteit van jouw e-mail nieuwsbrief? In dit blog staan 4 tips!
Tip 1: Gebruik een responsive e-mail template
Veel bedrijven die nieuwsbrieven versturen maken nog geen gebruik van responsive templates. Dit betekent dat de nieuwsbrief niet voor iedere schermgrootte geoptimaliseerd is. Maak daarom gebruik van een responsive template. Op deze manier zijn de mails goed leesbaar op alle devices, zoals laptops en smartphones, waardoor je een hogere respons-rate krijgt.
Tip 2: Schrijf een overtuigende preview tekst
Mailprogramma’s zoals Gmail, Outlook en Applemail laten niet alleen de titel met het onderwerp zien, maar ook de eerste regel. Dit wordt ook wel de preview tekst genoemd. Een goede preview tekst is dus essentieel! Het belangrijkste is om in zo min mogelijk woorden de boodschap over te brengen. Schrijf beknopt en wees duidelijk. Prikkel en maak de lezer nieuwsgierig.
Tip 3: Juiste verhouding van afbeelding en tekst
In een nieuwsbrief is de juiste verhouding tussen relevante visuals en duidelijke zinnen essentieel. Je kunt hierbij de 40/60 regel gebruiken. Dit is een vuistregel voor mails, waarbij je 40% tekst gebruikt en 60% visuals. Het wordt aangeraden om niet meer beeld te gebruiken dan 60%. Op deze manier zorg je voor focus bij de ontvanger en uiteindelijk voor de hoogste conversie.
Tip 4: Call-to-actions
Iedere e-mail nieuwsbrief heeft een doel. Om dit doel te bereiken kun je call-to-actions gebruiken. Hiermee maak je direct duidelijk wat het doel is en het verhoogt de conversie. Wil je bijvoorbeeld dat mensen ergens op klikken of wil je duidelijk maken dat er een aanbieding is? Maak dan gebruik van call-to-action buttons.
Benieuwd hoe we jou online verder kunnen helpen? Neem contact met ons op.