5 tips voor influencermarketing7 min read

5 tips voor influencermarketing

Wereldwijd zijn er talloze influencers en dat worden er alleen maar meer. Een influencer is iemand die bekend is en daarom mensen beïnvloed in hun koopgedrag. De invloed is gebaseerd op kennis, autoriteit of de band met de volgers. Wanneer je de juiste influencers benaderd en goede campagnes maakt, kan dit een uitstekende manier van marketing zijn. In dit blog lees je 5 tips voor influencermarketing!

influencermarketing
campagnedoelstellingen

Tip 1: stel heldere campagnedoelstellingen op

Voordat je opzoek gaat naar de juiste influencers is het belangrijk om heldere campagnedoelstellingen op te stellen. Een duidelijk overzicht van wat je wilt bereiken zorgt ervoor dat je alles op een rijtje hebt. Denk hierbij aan: het budget, de doelgroep die je wilt bereiken en de KPI’S (kritieke prestatie indicatoren). Voor een succesvolle campagne zijn deze drie zaken essentieel om goed op orde te hebben!

 

Tip 2: Kies de juiste influencer(s)

 

Na het opstellen van de campagnedoelstellingen zal je een of meerdere influencers moeten zoeken die goed passen bij jouw merk. De influencer(s) die je kiest zijn het onlinbebeeld van jou influencermarketing en daarom is het belangrijk om vooraf grondig onderzoek te doen naar of dit het juiste gezicht is waar je jouw merk aan wilt koppelen.

Controleer dus uiteraard: de online profielen, check of de influencer een goede reputatie heeft en let erop of de influencer in het verleden zaken heeft gedaan met bedrijven die afspraken naar de consument niet zijn nagekomen. Dit laatste punt is namelijk van grote invloed op hoe erg de volgers de influencer vertrouwen en hoe groter de vertrouwensband des te hoger de invloed van een post.

Bij het kiezen van influencers voor jouw campagnes is het ook goed om te kijken naar influencers die zich in de niche bevinden waarin jij actief bent. Wanneer je bijvoorbeeld een fitness product verkoopt, dan is het verstandig om een influencer te benaderen die volgers heeft die dat onderwerp interessant vinden. Op deze manier zorg je voor de hoogste conversie. Daarnaast is het belangrijk om niet alleen te letten op het aantal volgers. Maar daar lees je in de volgende tip meer over!

engagement

Tip 3: let op het engagement van een influencer

Vaak wordt er gedacht dat influencers met veel volgers het meest effectief zijn om in te schakelen bij influencermaketing. Maar dit is niet altijd de juiste gedachte. In veel gevallen hebben kleinere accounts meer engagement (likes, reacties/interactie) dan accounts met heel veel volgers. Bij influencermarketing wil je dat de influencer veel invloed heeft op de aankoopintentie van de koper. Let daarom goed op wat voor band de influencer heeft met de volger en richt je op de influencers waarvan mensen iets aannemen.

Tip 4: kijk naar micro-influencers

Micro-influencers hebben tussen de 5000 en 100.000 volgers en bevinden zich vaak in een niche. Kenmerkend voor deze influencers is dat ze veel interactie hebben met hun volgers en dat de volgers geïnteresseerd zijn in hetgeen waar de influencer over post. Dit betekent dat de engagement goed is en dat de influencer als autoriteit wordt gezien door de volgers in deze niche. Wanneer dit zo is, zal het vertrouwen hoog liggen waardoor de conversie bij een campagne hoog zal liggen (als de campagne goed is)

Tip 5: meten is weten!

En tot slot het meten van de resultaten. Wanneer je duidelijke KPI’S (kritieke prestatie indicatoren) hebt opgesteld, weet je precies wanneer een campagne een succes is en wanneer niet. Het is belangrijk om goed bij te houden hoe een campagne presteert omdat je hiervan kan leren. Duik in Google-analytics en kijk wat voor invloed de campagne heeft gehad op: het aantal sales en leads, aantal nieuwe volgers op je eigen social media, en blijf letten op het engagement en het imago van de influencer!

Vragen of ideeën?
Klik dan hier