Keywords8 min read

Keywords8 min read

Keywords

KEYWORDS (SLEUTELWOORDEN) ZIJN BELANGRIJK VOOR IEDERE WEBSITE OF WEBSHOP! IEDERE ONLINE-ONDERNEMER WIL GRAAG GOED GEVONDEN WORDEN OP DEZE ‘KEYWORDS’ VOOR ZIJN PRODUCT OF BRANCHE DIE HIJ/ZIJ OP HET ONLINE PLATFORM VERKOOPT. HELAAS GAAT DEZE VLIEGER IN DE PRAKTIJK NIET OP DOOR DE HOGE MATE VAN CONCURRENTIE OP VEEL KEYWORDS. DUS HOE BEPAAL JE OP WELKE KEYWORDS JE ZOU MOETEN FOCUSSEN OM ONLINE VINDBAAR TE WORDEN? EN WELKE KEYWORDS ZIJN VOOR JOU WEBSITE OF WEBSHOP OP DIT MOMENT HET MEEST INTERESSANT?

Keywords zijn een andere benaming voor belangrijke zoekwoorden voor een bepaalt hoofdthema, branche of product, aangezien het de sleutelwoorden zijn voor de deur naar online vindbaarheid van de betreffende website of webshop. Zo worden keywords veel gebruikt in titels en teksten op een website, als linktitels en in de omschrijving van producten en afbeeldingen. Daarnaast focussen zoekwoordadvertenties in zoekmachines vaak op keywords.

Waarschijnlijk ben jij geneigd om met je keywords te gaan focussen op het hoofdthema van jouw online platform, maar dit hoeft niet de beste strategie te zijn. Als startende website of webshop is het namelijk heel moeilijk om direct op de keywords van het hoofdthema gevonden te worden. Dit komt doordat de concurrentie zich ook massaal focust op het hoofdthema én doordat een startende website/webshop eerst een reputatie moet gaan opbouwen om beter gevonden te worden door middel van bezoekers die via allerhande kanalen en zoekwoorden op je website of webshop terechtkomen. Het duurt gemiddeld een aantal maanden voordat je, indien je actief aan de slag gaat met online vindbaarheid, gevonden gaat worden op het hoofdthema van je website of webshop.

HOE BEPAAL JE OP WELKE ZOEKWOORDEN (KEYWORDS) JE MOET FOCUSSEN? MAAK EEN ZOEKWOORDEN-VERLANGLIJST!

Een zoekwoorden verlanglijst bestaat uit zoekwoorden waar je al op gevonden wordt, die specifiek zijn en waar de concurrentie nog laag op scoort en die daardoor potentie hebben om voor jou een significante verhoging in je online vindbaarheid te bewerkstelligen. Je stelt je zoekwoorden verlanglijst samen op de volgende manier:

  1. Vul je website of webshop met branche-specifieke en kwalitatieve content
    2. Analyseer in Google Analytics via welke zoekwoorden je gevonden wordt door bezoekers
    3. Potentieonderzoek: Beoordeel of deze zoekwoorden verband houden met je branche/hoofdthema
    4. Concurrentieonderzoek: Analyseer via de zoekmachines of de concurrentie op deze zoekwoorden hoog of laag is
    5. Marktonderzoek: Analyseer via de zoekmachines op welke positie jij wordt weergegeven bij de zoekwoorden in de zoekmachines
    6. Shortlist potentiële zoekwoorden: Noteer de zoekwoorden met potentie voor je online vindbaarheid
    7. Implementatie zoekwoorden: Verwerk de zoekwoorden met potentie in de content van je website of webshop, zodat deze zoekwoorden vaker terugkomen in bijvoorbeeld paginatitels, teksttitels, afbeeldingtitels, teksten en linktitels.

Let op!
Deze manier van het vergroten van online vindbaarheid is een continuproces. Blijf je content updaten en houd bijvoorbeeld een blog bij waar je nieuwe kwalitatieve content post. Hierdoor ‘zien’ de zoekmachines dat je website of webshop up-to-date is en wordt de urgentie van je website of webshop verhoogt, waardoor de online vindbaarheid stijgt.

Andere manieren voor het vergroten van online vindbaarheid vind je in onze blogartikelen over het gebruikt van linkshorteners, responsive vs adaptive websites, de webshoptips voor 2015 en het optimaliseren van afbeeldingen.

Help je hulp nodig bij het samenstellen van je zoekwoorden verlanglijst en/of met het inzetten van potentiële zoekwoorden? Vraag ons om je te helpen met je zoekwoorden verlanglijst en de implementatie van potentiele zoekwoorden!