14 jun Storytelling in 6 stappen8 min read
Storytelling in 6 stappen
vertel jouw corporate story
Storytelling in 6 stappen
Er zijn héél veel bedrijven en organisaties, vrijwel ieder met een eigen verhaal. Maar hoe zorg je ervoor dat precies jouw bedrijf afsteekt van de anderen? En dat jouw verhaal en boodschap blijft hangen? Door middel van storytelling breng je jouw organisatie tot leven bij de klant. Lees hieronder hoe je dit gemakkelijk doet in 6 stappen!
Stap 1 – De cirkel van Sinek
Een corporate story gaat verder en dieper dan het enkel beschrijven van jouw producten. Simon Sinek heeft hiervoor de gouden cirkel ontwikkeld. Motiveer eerst het ‘waarom’. Waarom doe je als organisatie wat je doet? En voor wie doe je dat? Pas als je het antwoord op deze vragen hebt, kun je mensen écht raken. Daarna komt ‘hoe’ en daarna pas ‘wat’. Klanten komen namelijk niet binnen op wat je doet, maar waarom je het doet.
Stap 2 – Maak het spannend
Verhalen met spanning worden beter onthouden dan droog opgesomde feiten en statements. Schrijf je corporate story zo dat de klant zich kan verplaatsen in de situatie en zich af gaat vragen hoe hij dit gedaan zou hebben. De spanning zorgt er op deze manier voor dat de klant graag jouw producten of diensten wil ervaren.
Stap 3 – Wees eerlijk en geloofwaardig
Uiteraard is je ambitie door laten schemeren niet verkeerd, mits deze realistisch is, maar beloof niets dat je niet waar kan maken. Je creëert een goed gevoel over het merk bij de klant door open en eerlijk te zijn, dit verhoogt ook je geloofwaardigheid.
Stap 4 – De kracht van verbinding
Mensen wensen een emotionele connectie met een merk. Succesvolle bedrijven hebben een verhaal waar klanten zich mee kunnen identificeren. Dit kan op verschillende manieren. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat een verhaal een uitlopende groep mensen tot elkaar brengt of dat het mensen op een andere manier naar bepaalde onderwerpen laat kijken. In alle gevallen inspireert en raakt het verhaal de mensen.
Stap 5 – Wat wil je vertellen?
Formuleer een duidelijke kernboodschap en val direct met de deur in huis. Wat wil je op de lezer overbrengen? Maak gebruik van een heldere structuur en verschillende verhaalankers. Door in te zoomen op relevante details en emoties in je corporate story, versterk je de kernboodschap.
Stap 6 – Houd het simpel
Vermijd jargon. Dit betekent niet dat je verhaal in Jip- en- Janneke-taal moet, maar vertel begrijpelijk en vanuit het perspectief van de lezers.
Met deze 6 simpele stappen schrijf je gemakkelijk een eigen corporate story én breng je jouw organisatie tot leven bij de klant. Wist je dat je een corporate story ook mee kan nemen in de online strategie? MADE Marketing helpt je graag actief aan de slag te gaan met je online omgeving!