08 jan 6 belangrijke Google ranking factors in 2021 (1/2)5 min read
6 belangrijke Google ranking factors in 2021 (1/2)
Uit een recent bericht blijkt dat er in 2021 een aantal nieuwe Google ranking factors komen. Dit zal zijn in mei 2021 en hierbij zal Googlewebsites sterker gaan beoordelen op basis van gebruikerservaring. Dit zal Google doen aan de hand van Core Web Vital-statistieken en hier vallen verschillende factoren onder. Voorbeelden hiervan zijn: paginasnelheid, stabiliteit van de content tijdens het laden en responsiviteit. Google heeft aangekondigd dat website-eigenaren tot mei 2021 hebben om de snelheid, structuur en gebruikersvriendelijkheid hierop aan te passen. In dit blog behandelen we de eerste 3 belangrijke Google ranking factors uit 2021 en volgende week de laatste 3.

Ranking factor 1: Core Web Vitals
Core Web Vitals zijn meetfactoren van de gebruikerservaringen en zoals al eerder vermeld wordt dit in 2021 een zeer essentiële ranking factor. Deze statistieken zullen direct meten wat de eerste indruk is van iemand die op je website komt. Momenteel wordt dit gebaseerd op 3 metrics: stabiliteit, interactiviteit en laadtijd. Dit is dus zeker iets om te perfectioneren zodat de gebruikerservaring optimaal is.
Ranking factor 2: Backlinks
Een backlink is een hyperlink die van een externe website komt. Google kijkt naar de hoeveelheid relevante externe links en baseert hierop een sterke indicatie voor de ranking van je website. Of dit in de toekomst zo blijft is nog maar even de vraag. Het blijkt namelijk dat Google van deze manier van ranken af wil. Toch is het momenteel nog een van de belangrijkste website ranking factors. Van groot belang dus dat je backlinks van grote websites verkrijgt. Een strategie voor het verkrijgen van Backlinks is gastbloggen. Hierbij schrijf je kwalitatief sterke content die andere domeinen kunnen delen.

Ranking factor 3: Mobiele optimalisatie
Sinds eind 2020 heeft Google besloten om Mobiel eerst te indexeren. Dit houdt in dat er voornamelijk wordt gekeken naar de mobiele versie van je website bij het evalueren van je website. Dit betekent dat als jij je compleet focust op de desktopversie van je website en dit is perfect dat je nog steeds een lagere ranking kan krijgen. Let er dus altijd op hoe het er op de mobiele variant uit ziet. Weet je niet zeker of je website mobielvriendelijk is? Ga dan naar de mobielvriendelijk test van Google en controleer hier de status. Als Google suggesties heeft voor het verbeteren van de mobiele variant van je website dan zal Google dat hier aangeven.
Hulp nodig bij jouw online strategie?
Klik dan hier