5 tips voor het maken van een content planning!7 min read

5 tips voor het maken van een content planning!

5-tips-voor-een-content-planner

Het maken van een goede content planning is de eerste stap naar het vergroten van je zichtbaarheid. Het iedere keer bedenken van nieuwe content kost veel tijd en creativiteit. Daardoor is het belangrijk om goed op tijd te beginnen aan een content planning. Het geeft duidelijkheid, rust en zorgt ervoor dat alles in goede banen loopt. In dit blog staan 5 tips voor het maken van een ijzersterke content planning.

5-Ttips-voor-jouw-bedrijfspagina-op-LinkedIn
planner

Tip 1: Formuleer het doel van je content

Ten eerste is het belangrijk om het doel van de content die in de content planning komt. Stel duidelijke marketingdoelstellingen op en denk alvast aan het budget dat er beschikbaar is. Daarnaast is het verstandig om een duidelijk beeld te schetsen van je doelgroep zodat je weet wat voor soort content zal werken. Schrijf dit op en kijk hier na om de bedachte content te evalueren. Op deze manier zal er alleen content gepost worden die daadwerkelijk waarde toevoegt aan het behalen van je doelen.

Tip 2: Zorg voor een vaste indeling/structuur

Een duidelijk overzicht is essentieel in een content kalender. Het geeft je houvast en zorgt ervoor dat alles in een keer duidelijk is. Maak de volgende kolommen:

  • Datum van publicatie
  • Het soort content
  • Voor welke doelgroep
  • Op welk platform wordt het geplaatst
  • Het onderwerp van de content

Tip 3: Kijk naar inhaakdagen

Op het internet staan verschillende inhaakkalenders waarin alle inhaakdagen van het jaar staan besproken. Hierin zijn de raarste nationale feestdagen te vinden die wellicht goed passen bij jouw doelgroep. Wanneer dit het geval is kan je goed inspelen op deze dagen en je kan het al ver van te voren plannen. Op de standaard feestdagen wordt al ontzettend veel gepost dus wees creatief en kijk naar wat voor inhaakdagen voor jouw doelgroep effectief kunnen zijn.

Tip 4: Beste upload momenten

Het beste moment van uploaden verschilt per platform en per doelgroep. Op veel social media platforms zoals Facebook en Instagram kan je zien op welk tijdsstip jouw volgers het meest actief zijn. Hier volgen de tijden die volgens onderzoek het beste werken.

Beste tijden zijn woensdag om 15:00 en donderdag tussen 05:00 en 11:00. Dit is wanneer mensen net wakker worden en uit onderzoek blijkt dat mensen dan hun telefoon checken. Daarnaast merk je de meeste betrokkenheid als je post op doordeweekse dagen tussen 05:00 en 18:00. De beste dag is donderdag en de slechtste dagen zijn zondag en maandag.

Tip 5: Houd je ogen open!

Wanneer je een lange tijd vooruit hebt gepland dan is het belangrijk dat je je ogen openhoudt voor gebeurtenissen waarop je kan inhaken. Zorg er daarom voor dat je het nieuws volgt en berichten die betrekking hebben op je doelgroep ziet als een kans om op in te springen.

Hulp nodig bij jouw online strategie?
Klik dan hier

thuiswerken