5 tips voor het gebruik van Google Analytics6 min read

5 tips voor het gebruik van Google Analytics

Google Analytics is meer dan alleen een tool waarmee je de bezoekersaantallen kan zien. Het is een zeer uitgebreid programma waar je ontzettend veel waardevolle informatie uit kan halen. In dit blog staan 5 tips zodat je Google Analytics optimaal kan gebruiken!

5-tips-voor-het-gebruik-van-Google-Analytics
informatie

Tip 1: Werk met de juiste data!

Voordat je gaat rapporteren in Google Analytics is het belangrijk om een aantal zaken goed op orde te hebben. Het eerste wat je moet doen is zorgen dat je met betrouwbare data werkt. Let goed op dat je de trackingscode van Google Analytics op iedere pagina hebt geïnstalleerd. Bij de meeste CMS-systemen kan je deze trackingscode toevoegen aan je template. Op die manier wordt Google Analytics automatisch op iedere pagina geïnstalleerd.

Verder is het ook belangrijk om je eigen bezoeken weg te filteren. Zeker als je nog niet zoveel bezoekers hebt op je website is dit belangrijk zodat de data betrouwbaar is. Dit kan je doen door in Google Analytics in de beheerdersomgeving filters te maken. Dit wordt gedaan door te kijken naar je IP-adres en die filtert Google Analytics er dan uit.

Tip 2: stel meetbare doelen in

Torenhoge bezoekersaantallen zijn natuurlijk fijn maar dit betekent niet direct succes. Doen ze wel wat je wilt dat ze doen? Nemen ze contact op en kopen ze wel iets op je site? Dit zijn natuurlijk zaken waar het meestal echt om draait. Daarom is het belangrijk om duidelijke doelen op te stellen en deze in Google Analytics te zetten. In dit programma is het namelijk mogelijk om deze doelen meetbaar te maken. In Google Analytics heet dit ‘’conversies’’.

Iets wat je hier dan kan zien is bijvoorbeeld of er verkeer vanuit bijvoorbeeld Google en Facebook zorgen voor conversies. Dit is hele belangrijke informatie want op deze manier weet je of je nog zaken moet aanpassen. Zo kan je dus goed sturen op hoge bezoekersaantallen en dat deze mensen daadwerkelijk doen wat je wil. Deze doelen kan je in de beheerdersomgeving van Google Analytics toevoegen.

Tip 3: Koppel je Google Search account

Google Search Console is onmisbaar omdat je hiermee informatie krijgt over je vindbaarheid in Google. Zonder dit programma kan je in de analytics zien hoeveel bezoekers je ontvangt maar er wordt dan niet vermeld door welke zoekwoorden ze bij je site terecht zijn gekomen. Dit is onmisbare informatie want op die manier weet je op welke zoekwoorden je moet letten. Je kan je hiervoor gratis aanmelden en dan kan je het account in de beheerdersomgeving van Google Analytics koppelen.

Tip 4: Interne zoekresultaten

Veel websites hebben een zoekfunctie en deze zoekfunctie is niet alleen superhandig, het levert ook zeer waardevolle informatie op. Je kan namelijk precies zien wat je bezoekers allemaal zoeken en hier kan je op in spelen. Je weet namelijk op deze manier precies wat de bezoekers zoeken en dit zijn veelal dingen die ze belangrijk vinden. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat bezoekers zoeken naar een bepaalde pagina die er nog niet is. Als dit vaak wordt gedaan is dit interessant om eens naar te kijken.

Tip 5: Dashboards

De juiste informatie vinden in dit zeer uitgebreide programma is soms een hele opgave. Hiervoor heeft Google Analytics de dashboards uitgevonden. In deze dashboards zie je in eén overzicht alle belangrijke statistieken. Het inrichten van zo’n dashboard kan vrij ingewikkeld zijn maar gelukkig heb je ook standaard dashboards. Deze zijn gemakkelijk toe te voegen aan je account. Je hebt bijvoorbeeld dashboards die zich richten op Social media, SEO en Adwords.

Hulp nodig bij jouw online strategie?
Klik dan hier