5 tips voor een online nieuwsbrief!7 min read

5 tips voor een online nieuwsbrief!

Blog-Mademarketing-5-tips-voor-een-online-nieuwsbrief

Een online nieuwsbrief is een sterk marketing middel. Het gaat hierbij om een nieuwsbrief die via e-mail naar het klantenbestand van een bedrijf wordt gestuurd. Het versturen van een online nieuwsbrief is een krachtig middel om nieuwe klanten te krijgen en om klanten te behouden. Daarnaast zorgt het voor meer bezoekers op je website en als je de juiste nieuwsbrieven verstuurd uiteindelijk tot meer omzet. Maar wat zijn de eisen van een effectieve online nieuwsbrief? Dat lees je in dit blog!

online-nieuwsbrief

Tip 1: Zet de lezer centraal!

Het is uiteraard belangrijk dat de mensen waar je de nieuwsbrief naar stuurt het ook daadwerkelijk lezen! Daarnaast wil je ook een boodschap overbrengen en dit gaat een stuk makkelijker wanneer je de lezer persoonlijk aanspreekt. Het is belangrijk dat je beschrijft wat de lezer wilt weten! Dit is dan ook de vraag die je jezelf zal moeten stellen. Maak de tekst persoonlijk en compact op deze manier behoudt de lezer zijn/haar aandacht.

Tip 2: Stuur vaker kortere nieuwsbrieven!

Het gebeurt vaak dat bedrijven nieuwsbrieven helemaal vol stampen met informatie. Voor bepaalde doelgroep kan het werken maar toch is het voor de meeste doelgroep niet de meest efficiënte manier. Veel mensen hebben de neiging om een lang stuk tekst over te slaan. Korte teksten werken effectiever en vangen meer aandacht. Kies er dus voor om vaker korte nieuwsbrieven te sturen! Het is hierbij belangrijk dat je goed kijkt naar wat er het beste past bij jouw bedrijf. Je kan ook vragen aan je doelgroep wat ze fijner vinden!

Tip 3: Kijk goed naar de preheader!

De preheader is eigenlijk het belangrijkste stukje van de nieuwsbrief! Het is een samenvatting van wat er in de nieuwsbrief staat en dit wordt boven aan de pagina gezet. Het is van groot belang dat deze tekst pakkend is. Daarnaast wordt deze tekst door bijvoorbeeld Gmail en Apple gebruikt als onderwerpregel. Deze tekst leest de klant als hij door zijn mails scrollt en moet dus gelijk de aandacht grijpen.

Veel bedrijven kiezen ervoor om in dit stukje tekst hun social media te promoten. Verder kan je ook de preheader gebruiken voor extra informatie over wat er in de nieuwsbrief staat. Je kan ook bijvoorbeeld een call to action kwijt in de preheader. Daarover hieronder meer!

Tip 4: Zorg voor een call-to-action!

In de call-to-action roep je de lezer op om te doen wat jij wilt bereiken met de nieuwsbrief. Ontzettend belangrijk dus. Met de call to action wek je de aandacht en zorg je voor conversies. Zorg ervoor dat de call to action krachtig, opvallend, duidelijk en kort is. Op deze manier zorg je voor de meeste conversies.

Tip 5: Maak gebruik van relevante visuals!

In twee secondes beslist iemand of iets leuk is of niet. Visuals maken meer indruk op mensen en bovendien worden visuals beter onthouden dan tekst. Voeg dus relevante leuke afbeeldingen toe aan je online nieuwsbrief. Op deze manier trek je de aandacht van de lezer. Als de visuals relevant zijn en passen bij de tekst, dan voegen ze zeer veel waarde toe aan de online nieuwsbrief!

Hulp nodig bij jouw online strategie?
Klik dan hier