5 krachtige beïnvloedingstechnieken die marketeers gebruiken!5 min read

5 krachtige beïnvloedingstechnieken die marketeers gebruiken!

Marketeers proberen je vaak onbewust te beïnvloeden. Dit doen ze aan de hand van bepaalde beïnvloedingstechnieken. Deze technieken bevatten bepaalde woorden en beelden die invloed hebben op het beslissingsproces. Benieuwd wat voor soort beïnvloedingstechnieken er zijn? Lees dan dit blog!

beïnvloedingstechnieken

Fear-then-relief phenomenon

Bij deze techniek word je eerst bang gemaakt en daarna wordt direct de oplossing geboden.

Bijvoorbeeld slimme deurbellen: inbrekers slaan toe als je er even niet bent, maar met deze slimme deurbel houd je altijd je huis in de gaten.

Motivation and Monetary incentives

Bij deze theorie zorgen organisaties voor een extra incentive (stimulans) om iets uit te voeren.

Welke incentive het beste werkt, verschilt per situatie en per persoon. Een goed voorbeeld kun je zien bij reviewacties. Hierbij verloten organisaties een prijs onder de mensen die een review achterlaten. Deze beloning is een stimulans voor het schrijven van de review.

Decoy effect

Bij het Decoy effect willen organisaties een bepaalde optie het aantrekkelijkst maken.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan een small, medium en large popcorn, waarbij de medium als aantrekkelijkst gezien moet worden. (Voorbeeld in de visuals)

Forer/Barnum-effect

Bij het Forer/Barnum effect lijkt het alsof je persoonlijk wordt aangesproken terwijl dit eigenlijk niet zo is. Een goed voorbeeld hiervan is een horoscoop. Hierin worden bepaalde voor de hand liggende eigenschappen benoemd waar veel verschillende individuen zich in kunnen vinden.

Wanneer je dit als bedrijf toepast zal iemand zich eerder aangesproken en verbonden voelen. Hierdoor zal iemand eerder denken ‘’ja dit product of deze dienst heb ik nodig’’.

Gratis

Mensen laten zich overhalen door dingen die gratis zijn. Denk bijvoorbeeld aan loterijen, waarbij je de eerste maand gratis mee kunt spelen.

Kortom, organisaties en merken zijn volop bezig met de implementatie van deze technieken om zoveel mogelijk consumenten te beïnvloeden.

Benieuwd hoe we jou online verder kunnen helpen? Klik dan hier.

Trots op onze klanten

Inholland-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
bux-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
independer-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
de-hypotheker-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
der-kreis-background-transparant-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
global-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
keukenspecialisten-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hcb-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hfc-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
Logo-reales-made-marketing-websites-online-marketing
bolweg-advocaten-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
schous-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
mvm-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
pure-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development
hbm-logo-made-marketing-online-marketing-bureau-haarlem-web-development