4 tips voor een succesvol Webinar5 min read

4 tips voor een succesvol Webinar

Bij een Webinar kan je kennis delen met potentiële klanten. Ook kan je tijdens dit Webinar de luisteraars inspireren om een bepaald iets uit te voeren. In dit blog behandelen we 4 tips die zijn bedoeld voor de spreker van het Webinar. Door het lezen van deze tips zal je een stukje worden geholpen voor het organiseren van een succesvol Webinar.

goed-tips-voor-een-succesvol-webinar-mademarketing
goed-tips-voor-een-succesvol-webinar-mademarketing

Tip 1: De voorbereiding is het halve werk

Zoals eigenlijk bij alles is de voorbereiding ontzettend belangrijk. Zorg dat je een duidelijk doel opstelt en hierom heen een plan schrijft. Is het doel commercieel of wil je de luisteraars informeren met waardevolle informatie. Dit plan kan worden geschreven door de marketeer. Hierbij is het belangrijk dat er goed wordt gecommuniceerd met de sprekers zodat zij weten waar ze aan toe zijn.

Tijdens de Webinar gebruik je hoogstwaarschijnlijk ook een ondersteunende presentatie in de vorm van bijvoorbeeld een PowerPoint. Hierbij is het belangrijk dat er voldoende aandacht aan wordt besteed omdat dit namelijk een van de belangrijkste onderdelen is van de Webinar. Visuals spreken namelijk tot de verbeelding en deze ondersteunende presentatie zorgt er dus voor dat de boodschap beter overkomt.

Tip 2: Pas de tekst aan op de gekozen doelgroep

Niet iedereen heeft een even goede woordenschat en hier zal je dus rekening mee moeten houden. Pas het taalgebruik aan op de doelgroep. Hierbij moet je denken aan het kennisniveau van de doelgroep en hou hierbij de tone-of-voice ook in de gaten. Het is namelijk niet handig als de luisteraars maar de helft van het verhaal begrijpen. Op deze manier is het lastiger om het doel van de webinar te bereiken.

Tip 3: Maak het interactief

Iedereen kent het wel een presentatie die eindeloos duurt omdat iemand alleen maar informatie aan het zenden is. Na een tijdje neemt de concentratie van mensen af en verliezen ze de aandacht voor wat je aan het vertellen bent. Dit is natuurlijk niet de bedoeling want op deze manier mist de doelgroep belangrijke informatie. Zorg er daarom voor dat er interactieve elementen verwerkt zijn in de webinar. Denk hierbij aan:

Vragen: maak het mogelijk dat de luisteraars vragen kunnen stellen. Op deze manier zullen de luisteraars zich betrokken voelen bij de Webinar. Je kan ook vragen stellen aan de deelnemers zodat ze scherp blijven. Als je het niet prettig vindt dat mensen de Webinar onderbreken dan kan je de vragen ook via de chat laten binnenkomen. Een ander leuk interactief element is een poll. Hierbij kan je een stelling in beeld brengen en dan kunnen ze hun antwoord invullen in de poll. Hierna kan je de antwoorden bespreken.

 

Tip 4: Zorg voor een call to action

In het begin heb je het doel van het Webinar opgesteld. Vaak kan je dit doel makkelijker bereiken door gebruik te maken van een call to action. Bij een Webinar is het van belang om de deelnemer aan  te zetten tot actie. Met name bij een commercieel Webinar wil je de deelnemers persoonlijke benaderen. Het zijn tenslotte warme leads en hierbij is persoonlijk contact van groot belang. Probeer om in de Webinar de kijkers dus bijvoorbeeld een demo te laten downloaden.

 

Hulp nodig bij jouw online strategie?
Klik dan hier